10 tips om beter te slapen

Veel mensen hebben slaapproblemen. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat in 2018 ongeveer 2,9 miljoen Nederlanders slaapproblemen hadden (1). Terwijl goed slapen enorm belangrijk is voor je lichaam en geest. Daarom deel ik in dit artikel 10 tips om beter te slapen.  

Onderwerpen in dit artikel: 

[[showindex]]

Waarom is (goed) slapen zo belangrijk? 

Slapen is heel belangrijk. Tijdens onze slaap doorlopen we verschillende fases van zowel fysiek als psychisch herstel. Slaap is een van de beste manieren om tot rust te komen.

Slaap heeft meerdere functies en daar zijn we ons niet allemaal van bewust. Enerzijds zorgt slaap voor het herstel van weefsels, die vernieuwd moeten worden. Daarnaast reinigt slaap onze hersenen en worden we weer ‘schoon’ wakker. 

Negatieve gevolgen van een slaaptekort 

Slecht, en te kort, slapen heeft een negatief effect op je gezondheid. Hieronder geef ik je een overzicht van de gevolgen op je gezondheid van een slaaptekort (2): 

  • Slechter geheugen
  • Minder goed kunnen concentreren 
  • Onregelmatige hartslag
  • Verhoogd risico op hartziekten
  • Spierpijn en spiertrillingen
  • Minder goede werking van het immuunsysteem
  • Verhoogd risico op diabetes type 2 
  • Verlaagde lichaamstemperatuur
  • Risico op obesitas (overgewicht) 

Goed slapen en voldoende slapen, is heel belangrijk. Beter slapen begint met het toepassen van een aantal basiszaken om je bioritme (24-uurs ritme) te verbeteren. Zo weet je lichaam wanneer het moet gaan slapen (melatonine aanmaken) en wanneer het wakker moet worden.

10 tips om beter te slapen 

Wil je beter slapen? Lees dan mijn tips hieronder en pas ze toe in jouw leven. 

  1. Stop een uur voor het slapen gaan met het kijken naar blauw licht zoals een tv, laptop of je telefoon
  2. Ga op vaste tijden slapen en sta om dezelfde tijd op (ritme)
  3. Sport niet te laat in de avond (dan zit je nog vol met adrenaline)
  4. Zorg voor een koele slaapkamer (16 – 18 graden)
  5. Neem een warm bad of warme douche 90 minuten voor het slapen gaan (dan kan je lichaam nog afkoelen)
  6. Eet niet meer na 20.00 uur ‘s avonds
  7. Matig met alcohol gebruik
  8. Eet meer vis, schaal- en schelpdieren, eieren, gevogelte, groenten, fruit, avocado’s, knoflook, uien, noten, pitten en zaden. Dit zorgt voor meer serotonine en melatonine in het lichaam
  9. Beoefen Yoga Nidra (lees hieronder meer)
  10. Neem voedingssupplementen die je helpen bij inslapen en doorslapen (lees hieronder meer)

Vermoeid en gestresst

Beter slapen dankzij Yoga Nidra 

Een manier om beter te slapen en dieper te ontspannen is met Yoga Nidra. Dit is een speciale techniek uit de yoga waarbij je leert om in diepe ontspanning te komen op fysiek en mentaal niveau. Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. 

De oefeningen gaan je helpen om je overdag beter te voelen en daardoor beter te slapen. Het gaat je ook op andere vlakken helpen, zoals het verminderen van stress. 

Ben je enthousiast geworden over Yoga Nidra en zou je het graag willen proberen? 

Dan adviseer ik je om het programma van Happy With Yoga (bekend van Women's Health, Happinez en Metro) te bekijken. Dit programma bestaat uit 7 Yoga Nidra sessies met instructies. 

Bekijk het Yoga Nidra programma

Voedingssupplementen die je beter laten slapen 

Je kunt er ook voor kiezen om voedingssupplementen te nemen die je beter laten slapen en je ondersteunen bij een goede nachtrust. Ze helpen je met beter inslapen (melatonine) of laten je beter doorslapen. De voedingssupplementen die ik adviseer zijn natuurlijk en niet verslavend. Je kunt er op elk moment mee stoppen. 

Deze supplementen helpen je aan een betere nachtrust: 

Deze supplementen maken het hormoon melatonine aan wat je voorbereidt op slapen en helpt om in slaap te komen. Het wil niet zeggen dat je ook echt beter gaat slapen, maar deze supplementen kunnen je wel helpen om lekker in slaap te komen. 

Bekijk het complete Goede Nachtrust aanbod op De Online Drogist

Gerelateerde artikelen 

Gratis e-books en checklists

Wil je meer lezen en weten over gezond leven? Bekijk dan mijn pagina met gratis e-books en checklists. Je kunt daar gratis e-books, checklists of mini-trainingen downloaden. Dit aanbod vul ik regelmatig aan, dus neem zeker een kijkje.

Download gratis e-books en checklists >>




Bronnen 

1) Centraal Bureau voor de Statistiek. (2019, 20 augustus). Arbeidsongeschikten melden vaakst slaapproblemen. Geraadpleegd op 22 maart 2021 https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/34/arbeidsongeschikten-melden-vaakst-slaapproblemen#:%7E:text=In%20de%20Gezondheidsenqu%C3%AAte%20wordt%20deelnemers,ging%20het%20om%2021%20procent.

2) Natura Foundation (2021, 15 maart). Slaapproblemen: oorzaken en herstel [Video]. Webinar. https://www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/webinars/slaapproblemen-oorzaken-en-herstel 

3) Coverfoto: Possingham, A. (2017, 17 februari). Soft Comforts [Foto]. Unsplash. https://unsplash.com/photos/CeWNEEsHPbA

4) Foto middenstuk: Lemercier, C. H. R. I. S. T. O. P. H. E. R. (2018, 3 februari). man sitting on chair covering his eyes photo [Foto]. Unsplash. https://unsplash.com/photos/12yvdCiLaVE

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

Inspiratie nodig? Download mijn gratis PDF met 25 inspirerende quotes

Met quotes van Gandhi, Harry Potter, Buddha, Bob Dylan, John Lennon, Jim Carrey, etc. Direct gratis in je mailbox! Meer dan 500x gedownload.
50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Gratis downloaden
Cover-foto-25-inspirerende-quotes-200-200-pxs