Ashwagandha en slapen
22 december 2021 
3 min. leestijd

Ashwagandha en slapen

Ashwagandha is een kruid wat je rust geeft en je helpt wanneer je veel stress ervaart. Het werkt ook kalmerend op je zenuwstelsel. Maar kan ashwagandha je helpen om beter te slapen? Wat wijst onderzoek uit? Lees hier alles over ashwagandha en slapen.  

Hoe werkt ashwagandha? 

Nog even kort om je geheugen op te frissen. In ashwagandha zitten stoffen die withanoliden heten en deze stoffen helpen je lichaam bij te veel stress. Dit is wat ashawagandha doet: 

  • Zorgt voor meer motivatie
  • Vermindert angsten 
  • Het werkt kalmerend op het zenuwstelsel 
  • Het zorgt ervoor dat je beter herstelt na oververmoeidheid
  • Helpt herstellen na een burn-out 
  • Versterkt je immuunsysteem

Bekijk het Ashwagandha aanbod op De Online Drogist

Ashwagandha voor het slapen gaan: helpt dat? 

Omdat ashwagandha ingrijpt op je cortisol huishouding, zorgt het ervoor dat je in de avond beter melatonine kunt aanmaken. En melatonine is ons inslaaphormoon.  Omdat ashwagandha je bijnieren rust geeft en er minder cortisol in je bloed komt, gaat je lichaam weer melatonine aanmaken. Dit zorgt ervoor dat je ‘s avonds beter kan inslapen. 

Daarnaast werkt ashwagandha rustgevend op je zenuwstelsel en zorgt het voor meer rust en ontspanning. Dit zorgt er ook voor dat je beter kunt slapen. Dit is in 2019 ook onderzocht.

Beter slapen dankzij ashwagandha 

Uit een onderzoek (1) onder 60 personen blijkt dat ashwagandha je beter laat slapen. 40 personen kregen twee keer per dag 300 mg ashwagandha en 20 personen kregen een placebo-pil (nep capsule, zonder werking). Het onderzoek duurde 10 weken. Dit waren de resultaten: 

  • Na 10 weken bleek dat de 40 personen die ashwagandha kregen sneller in slaap kwamen
  • De placebogroep (die de nep capsule kreeg), kwamen minder goed in slaap 
  • De 40 deelnemers met ashwagandha sliepen beter en hadden minder angst

Ashwagandha en slecht slapen 

Hierdoor kun je afleiden, en een beetje concluderen, dat ashwagandha hoogstwaarschijnlijk je slaapkwaliteit op een natuurlijke manier kan verbeteren. Ashwagandha kan dus zeker helpen wanneer je slecht slaapt.

Welke vormen van ashwagandha adviseer ik? 

Ashwagandha-supplementen zijn te koop in de vorm van capsules, poeder, druppels of thee. Wil je weten welke vormen en merken ik adviseer? En wat het voordeel is van KSM-66 bij ashwagandha-supplementen? 

Bekijk dan het uitgebreide artikel over ashwagandha en adviezen voor supplementen >>

Gerelateerde artikelen 

Bekijk het Ashwagandha aanbod op De Online Drogist

Gratis e-books en checklists

Wil je meer lezen en weten over gezond leven? Bekijk dan mijn pagina met gratis e-books en checklists. Je kunt daar gratis e-books, checklists of mini-trainingen downloaden. Dit aanbod vul ik regelmatig aan, dus neem zeker een kijkje.

Download gratis e-books en checklists >>

 


Bronnen

(1) Langade, D., Kanchi, S., Salve, J., Debnath, K., & Ambegaokar, D. (2019). Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera) Root Extract in Insomnia and Anxiety: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Study. Cureus, 1. https://doi.org/10.7759/cureus.5797

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
arrow_drop_up arrow_drop_down