De 12 fases naar een burn out
23 december 2020 

De 12 fases naar een burn out

Ruim 1,3 miljoen Nederlanders(1) hebben last van veel stress en kampen met burn-out klachten. Het zijn de mensen die heel hard werken, perfectionistisch zijn, door blijven gaan en daardoor slecht voor zichzelf gaan zorgen. Ze negeren de voortekenen van een burn out, blijven maar doorgaan en belanden uiteindelijk thuis op de bank met een burn out.

Vaak zijn de mensen die in een burn out belanden onzeker en hebben ze last van faalangst. Regelmatig ligt de oorzaak in hun jeugd. Trauma’s uit het verleden, gebrek aan liefde en veiligheid – zorgen ervoor dat deze mensen gevoeliger zijn voor stress. En juist deze mensen nemen enorm veel hooi op hun vork, gaan maar door en zorgen voor veel chronische stress in hun systeem.

Het gevolg? Ze storten in. Er is een mentale, fysieke en emotionele uitputting. Een burn out!

In dit artikel vertel ik je meer over mijn pad naar een burn out en het 12 fasen model naar een burn out van Herbert Freudenberger en Gail North. Herken de symptomen en trek op tijd aan de rem en verlaag je stressklachten.

Mijn pad naar een burn out

Als ervaringsdeskundige weet ik precies hoe dit voelt en hoeveel tijd het kost om hier weer bovenop te komen. Zelf heb ik dit in 2018 gehad na jaren van verwaarlozing (hard werken, weinig slapen, ongezond eten) van mijn lichaam. Als ik het terugkijk weet ik wel dat het al een tijd niet goed meer met mij ging. Ik had te veel hooi op mijn vork genomen en mijn lichaam trok het niet meer. Ik was opgebrand.

Een burn out sluipt er langzaam in en als gevolg van langdurige chronische stress en jezelf verwaarlozen, is dit het gevolg. Ik bleef constant over mijn grenzen gaan en een burn out was het gevolg. Met de kennis die ik nu heb, had ik al veel eerder aan de rem getrokken. Maar dat heb ik niet gedaan.

Een goed model wat de fases naar een burn out goed omschrijft, is het model van Herbert Freudenberger en Gail North. Freudenberger bedacht de term burn out en hun model is heel herkenbaar voor mensen met een burn out. Veel mensen met een burn out hebben deze 12 fases doorlopen.

Lees ook:

12 Fases van een burn out

Het model van Freudenberger en North is ontstaan in 1974 en beschrijft het pad naar een burn out (2). De stappen lijken theoretisch, maar in de realiteit gaat het vaak wel zo. Als je het erg druk hebt, ga je jezelf al snel verwaarlozen, niet meer ontspannen en uiteindelijk spreek je niet meer met vrienden en familie af. Je gaat jezelf meer isoleren en drank is nog je enige bron van troost. Als dit lang genoeg duurt verlies je het contact met jezelf, je wordt steeds ongelukkiger, uitgeput en hoppa – daar is je burn out!

Zie je dat het best logisch klinkt? Alleen er naar handelen en juist goed voor jezelf blijven zorgen, is heel moeilijk. Dat snap ik maar al te goed.

Hieronder heb ik alle 12 de fases van Freudenberger en North op weg naar een burn out beschreven:

  1. Bewijsdrang: de drang om jezelf te bewijzen. Op een bijna extreme manier.
  2. Harder werken: je gaat steeds meer werk aannemen en overuren maken, je kunt steeds lastiger ontspannen.
  3. Jezelf en je eigen behoeften verwaarlozen (slecht eten, geen rust nemen): veel cafeïne innemen, geen aandacht voor sociale contacten en slecht slapen.
  4. Conflicten vermijden: niet meer naar jezelf luisteren, prikkelbaar, angstig en er ontstaan juist overal conflicten – bijvoorbeeld in je relatie.
  5. Herziening van waarden: niet meer met vrienden en familie afspreken, geen hobby’s meer uitoefenen en emotioneel afwezig raken.
  6. Ontkennen van opkomende problemen: andere dingen de schuld geven, ongeduldiger worden, agressiever worden en steeds meer problemen met andere mensen.
  7. Ontwenningsverschijnselen: terugtrekken en jezelf isoleren, familie en vrienden worden een belasting en veel dingen veroorzaken stress.
  8. Veranderingen in je gedrag: vooral je directe omgeving ziet de verandering en je wordt naar hen vaak boos, vrienden en familie gaan zich zorgen maken.
  9. Depersonalisatie: je raakt het contact met jezelf kwijt, weet niet meer wat je behoeften zijn en je bent niet meer jezelf.
  10. Uitgeput, moe, innerlijke leegte voelen en je herstelt niet meer. In deze fase komen er angst- en paniekaanvallen. Er ontstaat verslavingsgedrag, op zoek naar voldoening, en je slaat door tot in het extreme.
  11. Depressie: je bent in een depressie aanbeland en wil niks meer. Je hebt nergens meer zin in, uitgeput, onzeker en alles voelt uitzichtloos.
  12. Burn out: je bent helemaal ingestort. Er is een mentale, fysieke en emotionele uitputting. Je kunt niet meer nadenken, je hebt geen energie meer, niets lukt meer, je bent erg gespannen en je hebt allerlei lichamelijke klachten (trillen, hartproblemen, oorsuizen, etc.)

Lees ook:

Burn out en depressie achter de computer

Meer belangrijke symptomen

Als je deze fases nog te onduidelijk en theoretisch vindt, kun je ook letten op de volgende symptomen die Jurgen Spelbos in zijn boek ‘Van Stress naar Geluk’ (3) omschrijft:

  • Chronische vermoeidheid, opgebrand gevoel, gevoelens van uitputting
  • Slechter slapen en slapeloosheid
  • Lichamelijke klachten
  • Nek- en schouderklachten
  • Problemen met de spijsvertering en darmen
  • Deprimerende gedachten
  • Emotionele instabiliteit en een kort lontje
  • Huilbuien
  • Concentratieproblemen
  • Gevoeliger worden voor geluid en tinnitus
  • Onrust, veel doen, minder produceren
  • Steeds minder bestand tegen stress, geen nieuwe taken meer aankunnen

Hulp nodig bij stress, burn-out en depressie?

Ben je op zoek naar hulp bij het verminderen van je stress, burn-out of depressie klachten? Daar kan ik je bij helpen met mijn aanpak. Samen verbeteren we je lichaam, voeding, voedingsstoffen en je leefstijl. Zo krijg je meer geluk en minder stress.

Meer informatie over 1-op-1 advies >>

Wil je meer gratis tips en inspiratie?

Vond je dit een interessant artikel? Kijk dan eens op mijn gratis productenpagina. Daar heb ik verschillende gratis downloads met handige tips en inspiratie voor betere voeding, omgaan met stress, etc. Ik publiceer hier ook regelmatig nieuwe dingen.

Ga naar Gratis Producten en Downloads >>

 

 

Bronnen

(1) TNO. (2019, 11 november). Verzuimkosten door werkstress lopen op tot 2,8 miljard. Geraadpleegd op 24 juni 2020, https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2019/11/verzuimkosten-door-werkstress-lopen-op-tot-2-8-miljard/ 

(2) Freudenberger, H. J. (1982). Counseling and dynamics: Treating the end-stage person. The burnout syndrome. JW Jones., editor. Park Ridge,III. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3230825/#R8

(3) Spelbos, J. (2020). Van stress naar geluk (met stressologie) (1ste editie). Centrum Voor Stressologie B.V.

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
Deze website gebruikt cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down