Kurkuma: de krachtige ontstekingsremmer
07 oktober 2021 
8 min. leestijd

Kurkuma: de krachtige ontstekingsremmer

Kurkuma is een specerij dat wordt gewonnen uit de plant curcuma longa. Ander benaming voor dit kruid zijn curcumine, koenjit of geelwortel. De werkzame stof in kurkuma is curcumine en curcuminoïden. Maar wat is kurkuma precies en welk supplement sluit het beste aan bij jouw behoeften? Lees hier alles wat je moet weten over kurkuma.  

Wat is kurkuma? 

Kurkuma wordt al vele jaren gebruikt binnen de Chinese en Ayurvedische geneeskunde. Het kruid is familie van de gember (Zingiberaceae) en wordt gewonnen uit de kurkumaplant. In Nederland noemen we het kruid soms ‘geelwortel’, in het Engels is de benaming ‘turmeric’. 

Kurkuma groeit in Zuidoost-Azië en wordt in kerrie gebruikt. De wortels worden gebruikt in supplementen als werkzame delen. Het kruid wordt in kokend water gelegd, vervolgens gedroogd en gemalen tot een poeder. Daar krijgt het de oranje kleur. 

De opname uit voeding is te laag om er therapeutische voordelen uit te halen. Daarom wordt een inname via een voedingssupplement geadviseerd. 

Bekijk het kurkuma aanbod op De Online Drogist

Wat is de werking van kurkuma? 

Curcumine staat bekend om haar medicinale werking, die in de natuurgeneeskunde wordt ingezet bij allerlei klachten en aandoeningen. De belangrijkste bestanddelen zijn de curcuminoïden (1). Dit zijn de stoffen die ontstekingsremmend werken, de lever ondersteunen en helpen om gewrichten soepel te houden. 

Belangrijke eigenschappen van kurkuma 

  • Het remt laaggradige ontstekingen 
  • Het helpt bij aderverkalking en verlaagt het cholesterol in het bloed 
  • Goed voor hart, bloedvaten en bloedsomloop 
  • Zorgt mede voor soepele gewrichten en gezonde spieren 
  • Ondersteunt het immuunsysteem
  • Zorgt voor afname van darmontstekingen (2)
  • Helpt de spijsvertering en beschermt de lever 
  • Anti-depressieve werking: curcumine remt het enzym MonoAmine Oxidase (MAO) 

Vitamines en mineralen in kurkuma 

Kurkuma bevat de vitamines C, B1, B2 en B3. Daarbij bevat het kruid belangrijke mineralen zoals kalium, calcium, chroom, magnesium, ijzer, zink, koper en kobalt. 

kurkuma-vormen-poeder-sap-min

Bij welke klachten kun je kurkuma inzetten? 

  • Bij chronische vermoeidheid 
  • Bij een depressie (remt het enzym MonoAmine Oxidase (MAO))
  • Bij laaggradige ontstekingen
  • Bij een vervette lever
  • Bij diarree (wanneer je een infectie hebt)
  • Bij gewrichtsklachten 
  • Bij een lekkende darm 
  • Bij prikkelbaar darmsyndroom 
  • Bij maag- darmproblemen 
  • Bij hart- en vaatziekten
  • Bij aderverkalking

Kurkuma (online) kopen en bestellen? 

Je kunt het kruid kopen in de vorm van capsules, tabletten, poeder, druppels of thee. Kijk naar een zo hoog mogelijk curcumine of curcuminoïden gehalte (liefst ca. 95% curcuminoïden/curcumine). Bekijk hieronder welke vormen en merken van kurkuma-supplementen ik adviseer.

Kurkuma capsules 

De meest gebruikte vorm van supplementen zijn kurkuma capsules. Kurkuma capsules die ik adviseer zijn: 

Kurkuma tabletten

Kurkuma is ook beschikbaar in tabletvorm. Daarvan adviseer ik: 

Kurkuma poeder 

Wanneer je niet van capsules of tabletten houdt, of moeite hebt met innemen, dan kun je kiezen voor kurkuma in poedervorm. Dit kun je eenvoudig door je yoghurt of een smoothie mixen en dit wordt ook goed opgenomen in je lichaam. Kurkuma poeder die ik adviseer zijn: 

Kurkuma druppels

Naast capsules en poeder is kurkuma ook beschikbaar in druppels. Dit zijn kruidenpreparaten in druppelvorm. Kurkuma druppels die ik adviseer zijn: 

kurkuma-sap-poeder-pillen-wortelen-min

Hoeveel kurkuma kun je op een dag nemen?

De hoeveelheid kurkuma die je op een dag kunt nemen, verschilt per situatie en vorm. Raadpleeg daarvoor altijd het etiket van het supplement of een behandelaar. Vaak volstaat één capsule per dag, voor poeder en druppels gelden weer andere hoeveelheden. 

Opname van kurkuma

Voor een goede opname van kurkuma heb je zwarte peper nodig of laat je kurkuma oplossen in vet.

Niet te lang gebruiken een hoge dosis

Ik raad het af om langere tijd een hoge dosis kurkuma in te nemen, omdat er geen onderzoek is gedaan naar het langdurige effect van kurkuma in hoge doseringen. Je kan last krijgen van bijwerkingen als maagpijn, diarree, misselijkheid en overgeven. Mocht dit het geval zijn, stop dan met de inname van kurkuma in supplementvorm.

Gaan kurkuma en medicijnen samen? 

Kurkuma moet je niet innemen in de volgende situaties of in combinatie met de volgende medicijnen: 

  • Niet inzetten bij zwangerschap en borstvoeding (van toepassing op voedingssupplement, het kruid kan wel gebruikt worden in gerechten) 
  • Niet inzetten i.c.m. bloedverdunners 
  • Niet inzetten bij problemen met het gal of galwegstoornissen
  • Niet inzetten bij nierstenen
  • Niet combineren met het medicijn tamoxifen (medicijn bij borstkanker) (4)
  • Niet gebruiken bij actieve bloedingen (bloedverdunnende werking)
  • Niet inzetten vlak voor een operatie of ingreep bij de tandarts (kaakchirurg) 
  • Niet gebruiken bij maagzweer 
  • Niet combineren met NSAID’s (ontstekingsremmers) 
  • Niet combineren met cholesterolverlagers 
  • Niet tegelijk combineren met een ijzersupplement

Bekijk het kurkuma aanbod op De Online Drogist

Toegestane gezondheidsclaims van kurkuma (on hold)

De volgende gezondheidsvoordelen mogen vermeld worden over kurkuma. De effecten worden nog wel onderzocht door de EFSA (3). 

  • Kurkuma draagt bij tot de instandhouding van normale cholesterol gehalte in het bloed
  • Het is goed voor hart, bloedvaten en bloedsomloop
  • Het draagt bij aan soepele gewrichten en gezonde spieren
  • Kurkuma ondersteunt een gezonde huid
  • Het ondersteunt het immuunsysteem
  • Kurkuma heeft een antioxidant werking
  • Het is goed voor de spijsvertering en voor de lever
  • Kurkuma draagt bij aan gezonde luchtwegen 
  • Kurkuma is goed voor het zenuwstelsel

Gerelateerde artikelen 

Gratis e-books en checklists

Wil je meer lezen en weten over gezond leven? Bekijk dan mijn pagina met gratis e-books en checklists. Je kunt daar gratis e-books, checklists of mini-trainingen downloaden. Dit aanbod vul ik regelmatig aan, dus neem zeker een kijkje.

Download gratis e-books en checklists >>

 



Bronnen

1) Beukema, C. (2016). Kurcuma. Food4Medicine. https://www.food4medicine.nl/   

2) Curcuminoïden uit Kurkuma. (2020, 12 februari). Energetica Natura. https://www.energeticanatura.com/nl-nl/ingredienten/curcuminoiden-uit-kurkuma 

3) Kurkuma supplement van het jaar 2019 | NPN. (2020, 28 oktober). NPN info. https://www.npninfo.nl/nieuws-en-persberichten/nieuwsbericht/kurkuma-supplement-van-het-jaar-2019/ 

4) Erasmus MC. (2019, 8 april). Kurkuma beïnvloedt geneesmiddel tamoxifen. https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/kankerinstituut/patientenzorg/artikelen/kurkuma-beinvloedt-geneesmiddel-tamoxifen

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
arrow_drop_up arrow_drop_down