arrow_drop_up arrow_drop_down
Verminder je stress met Rhodiola (rozenwortel)
17 februari 2021 

Verminder je stress met Rhodiola (rozenwortel)

Rhodiola rosea (of rozenwortel) is een adaptogeen kruid wat je helpt bij momenten van stress. Het geeft je rust, verbetert je stemming, vermindert je stress en maakt je stressbestendiger. Ook verbetert rhodiola je energie (en weerstand), uithoudingsvermogen en brengt het je weer in evenwicht. Rhodiola is het ultieme adaptogene kruid wat helpt bij angst, spanning, depressie en stress.

Rhodiola werkt rustgevend en oppeppend. Als je veel stress hebt buffert (kalmeert) het de stress in je lichaam en beschermt het je bijnieren, zonder je slaperig te maken. Als je te weinig gelukshormonen hebt, helpt rhodiola aan een snellere opname van de gelukshormonen in je hersencellen. Dan werkt het meer oppeppend.

Zo geeft rhodiola je meer balans, meer plezier, meer geluksprikkels, maakt het je relaxed en blij. Daarom wil ik je in dit artikel meer vertellen over dit krachtige kruid en wat het voor je kan betekenen in stressvolle situaties.

Lees ook: 

Wat is Rhodiola?

Rhodiola rosea is een plant uit de vetplantenfamilie en familie van de Crassulaceae. In het Nederlands noemen we dit kruid ‘Rozenwortel’. Het is een van de meest onderzochte adaptogene kruiden. Het wordt al lang gebruikt als medicinale plant in IJsland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Griekenland en Rusland (1). De plant komt voor in koude gebieden zoals de Himalaya, Noord-Amerika, Rusland en Noord-Europa.

Zo gebruikte Russische kosmonauten, atleten en het leger en de Vikingen Rhodiola om het uithoudingsvermogen en werkprestaties te verbeteren. Je kunt je voorstellen dat deze mensen enorme mentale en fysieke druk hadden. Rhodiola hielp hen om deze druk aan te kunnen.

In Tibet is Rhodiola bekend als het meest heilige kruid ter wereld, daar wordt het gebruikt tijdens meditatiesessies (2).

Rozenwortel

De naam Rhodiola komt van het Griekse woord “rhodion” (roos). Hiermee verwijzen ze naar de rozengeur die van de Rhodiola wortel komt. Hier zit ook meteen het meest krachtige deel van de plant. Voor de samenstelling van voedingssupplementen gebruiken ze de wortel, want die helpt tegen psychische stress.

Lees ook: 

Rhodiola-rosea-rozenwortel-adaptogeen-kruid-de-wortel

De wortel van de rhodiola

De werking van rhodiola

In rhodiola zit de werkzame stoffen salidroside, rosavin en tyrosol. Verder bevatten de wortels flavonoïden, fytosterolen, organische zuren, vetten, fenolen, glycosiden en sporen van etherische oliën. Hierdoor helpt rhodiola bij het verhogen van de energie, weerstand, kracht en mentale capaciteit. Het helpt je in stresssituaties.

Stressbestendigheid

Tijdens een stress situatie komt er cortisol (stresshormoon) vrij vanuit je bijnieren. Bij chronische stress blijft dit proces aan staan en kan het je uitputten. Het gevolg is overspannenheid of een burn-out. Precies in dit proces kan rhodiola ingrijpen. Het vermindert de stress, omdat het je bijnieren beschermt. Zo blijf je kalm in stressvolle situaties en kun je beter met deze situaties omgaan.

Focus en beter geheugen

Een ander voordeel van Rhodiola is dat het de zuurstoftoevoer naar belangrijke organen verhoogt. Hierdoor krijgen je hersenen meer zuurstof en bloed, waardoor je je beter kunt focussen en het verbetert je geheugen. Heb je een deadline te halen? Of komt er een examen aan? Dan kan Rhodiola je helpen.

Verbetert je gemoedstoestand en maakt je relaxed

Ook maakt rhodiola je gevoeliger voor bepaalde neurotransmitters (serotonine, acetylcholine en dopamine), ook wel gelukshormonen genoemd. In rhodiola zit de stof rosiridine en dit werkt als een krachtige remmer van het MAO-enzym. Dit enzym zorgt ervoor dat o.a. deze neurotransmitters worden afgebroken. Gevolgen van tekorten aan deze neurotransmitters zijn: uitgeput raken, besluiteloos, kort lontje krijgen, vergeetachtig worden, behoefte aan vet eten, moeilijker kunnen denken, toename van stress, depressie, migraine klachten, pijngevoeiliger, slaapproblemen, etc.

Dit zorgt voor de antidepressiva werking van het kruid, het verbetert namelijk je gemoedstoestand, en het maakt je relaxed, omdat het de afbraak van deze gelukshormonen, door het MAO-enzym, tegengaat. Hierdoor krijg je meer balans en ervaar je meer plezier (geluksprikkels).

Lees ook: 

Overige werkingen

Verder kan rhodiola gebruikt worden voor het volgende (3):

  • Sportprestaties te verbeteren
  • Seksuele functie (libido verhogen)
  • Hartproblemen zoals hartritmestoornissen
  • Cholesterol verbeterend
  • Leverschade

Nadeel van rhodiola is dat je ook voorbij je grenzen kan laten gaan. Door de energie (oppeppende werking) die je krijgt, kun je overmoedig raken en ga je te ver door. Als je dat weet van jezelf en je meer een rustgevend adaptogeen kruid wil, adviseer ik je eerder om een ander adaptogeen kruid te nemen.

Gaat rhodiola samen met: ashwagandha, saffraan en magnesium?

Rhodiola, ashwagandha en saffraan zijn allemaal kruiden en kunnen prima gecombineerd worden. Ieder kruid heeft haar eigen werking en je kunt ze combineren om je energie te verhogen of juist het immuunsysteem beter te ondersteunen. Ook kruiden als astragalus, reishi of ginseng zijn goed te gebruiken samen met rhodiola.

Magnesium en rhodiola kunnen ook tegelijkertijd gebruikt worden. Stress onttrekt veel magnesium uit je lichaam. Door magnesium te slikken kun je dit tekort weer aanvullen en de rustgevende werking van rhodiola zorgt ervoor dat je minder stress ervaart en dus minder magnesium verbruikt. Zo zie je dat deze voedingsstoffen elkaar goed aanvullen.

In een 1-op-1 sessie kan ik je hier meer over vertellen.

Rhodiola en slapen

Rhodiola gebruik je niet om beter te kunnen slapen. Het kruid geeft je juist energie wanneer je vermoeid bent en werkt dan als een oppepper. Daarom kun je het beter ‘s ochtends of ‘s middags innemen. Heb je slaapproblemen? Dan kun je beter 5-HTP (serotonine), Griffonia Extract of melatonine nemen.

Leefomgeving-koude-gebieden-Rhodiola-rosea-rozenwortel-adaptogeen-kruid

Leefomgeving rhodiola in het wild

Goedgekeurde gezondheidsclaims voor Rhodiola

Toegestane gezondheidsclaims voor Rhodiola zijn (4):

  • Rhodiola helpt bij het aanpassen aan emotionele stress en bij het stimuleren van het zenuwstelsel
  • Rhodiola heeft een gunstig effect op vermoeidheid en hoofdpijn veroorzaakt door stress
  • Rhodiola verbetert de gemoedstoestand
  • Rhodiola draagt bij tot optimale mentale en cognitieve activiteit
  • Rhodiola draagt bij tot een normale bloedcirculatie, wat geassocieerd wordt met breinactiviteit en reactiviteit
  • Rhodiola heeft een gunstig effect op het cardiovasculaire systeem omdat het helpt tegen stress en hypertensie

Lees ook: 

Rhodiola en medicijnen

Rhodiola kan niet gebruikt worden in combinatie met de volgende medicijnen (2)(4)(5):

  • Antidepressiva, zoals fluoxetine, fluvoxamine, paroxetine en sertraline
  • Bloeddrukverlagende medicijnen
  • Bloedglucoseverlagende medicijnen
  • Serotonine (SSRI) verhogende medicijnen
  • MAO-remmers
  • Gebruik geen Rhodiola als je een manische (bipolaire) depressie hebt
  • Betablokkers
  • Mogelijk heeft Rhodiola een remmende werking op de CYP3A4 enzym in de lever. Gebruik dus geen Rhodiola als je NSAID pijnstillers en/of paracetamol gebruikt

Zwangere vrouwen kunnen beter geen Rhodiola nemen, omdat de werking van adaptogene kruiden op de zwangerschap nog niet goed is onderzocht. Geef geen rhodiola aan kinderen. Er zijn geen onderzoeken gedaan naar de werking van het kruid op kinderen.

Hulp nodig bij stress, burn-out en depressie?

Ben je op zoek naar hulp bij het verminderen van je stress, burn-out of depressie klachten? Daar kan ik je bij helpen met mijn aanpak. Samen verbeteren we je lichaam, voeding, voedingsstoffen en je leefstijl. Zo krijg je meer geluk en minder stress.

Meer informatie over 1-op-1 advies >>

Gratis producten

Vond je dit een interessant artikel? Kijk dan eens op mijn gratis productenpagina. Daar heb ik verschillende gratis downloads met handige tips en inspiratie voor betere voeding, omgaan met stress, etc. Ik publiceer hier ook regelmatig nieuwe dingen.

Ga naar Gratis Producten en Downloads >>

 

 

Bronnen

(1) NPN. (2020, december). Informatieblad wisselwerking ashwagandha, rhodiola en Griffonia simplicifolia met antidepressiva. https://www.npninfo.nl/wp-content/uploads/2021/01/5-Infoblad-web-Ashwaganda-Rhodiola-antidepressiva.pdf 

(2) Beukema, C. (2015, juni). Rhodiola- de ultieme adaptogeen. Food4medicine. Geraadpleegd op 17 februari 2021, https://food4medicine.nl/wp-content/uploads/2015/06/Rhodiola-de-ultieme-adaptogeen2.pdf 

(3) Ortho Health Foundation. (2019, 4 september). Rhodiola. Geraadpleegd op 17 februari 2021, https://www.sohf.nl/nutrient/rhodiola

(4) Centrum voor Stressologie, & Spelbos, J. (2021, januari). Werkboek Cursus Toegepaste Stressologie. Centrum voor Stressologie. https://www.centrumvoorstressologie.nl/ 

(5)  IVGinfo. (2020, 12 november). Medicijnen en voedingssupplementen, tegelijk gebruiken? | IVG. IVG info. Geraadpleegd op 17 februari 2021, https://www.ivg-info.nl/gezondheid/bij-medicijngebruik/medicijnen-en-voedingssupplementen-tegelijk-gebruiken/

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
Deze website gebruikt cookies