Verminder je stress met Rhodiola (rozenwortel)
17 februari 2021 
11 min. leestijd

Verminder je stress met Rhodiola (rozenwortel)

Rhodiola rosea (of rozenwortel) is een adaptogeen kruid wat je helpt bij momenten van stress. Het geeft je een gevoel van luchtigheid, verbetert je stemming, helpt je om even uit de mentale worstelingen te stappen, vermindert je stress, ondersteunt je met je werkzaamheden en helpt om afstand te nemen van je werkzaamheden. Ook verhoogt rhodiola dopamine en serotonine. Rhodiola is het ultieme adaptogene kruid wat helpt bij angst, spanning, depressie en stress.

Rhodiola is een perfect kruid voor perfectionisten. Die zijn vaak erg streng voor jezelf en hebben het gevoel dat het nooit goed genoeg is. Het gevolg is dat ze blijven malen en hangen in hun hoofd en door blijven optimaliseren. Dit kost stress en energie. Rhodiola helpt bij dit proces omdat het een gevoel van luchtigheid en plezier geeft, helpt om uit de mentale sores te stappen, helpt ontspannen en het gevoel van plezier verhoogt.

Wat het kruid nog meer kan wordt hieronder uitgelegd.

Lees ook: 

Wat is Rhodiola?

Rhodiola rosea is een plant uit de vetplantenfamilie en familie van de Crassulaceae. In het Nederlands noemen we dit kruid ‘Rozenwortel’. Het is een van de meest onderzochte adaptogene kruiden. Het wordt al lang gebruikt als medicinale plant in IJsland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Griekenland en Rusland (1). De plant komt voor in koude gebieden zoals de Himalaya, Noord-Amerika, Rusland en Noord-Europa.

Zo gebruikte Russische kosmonauten, atleten en het leger en de Vikingen Rhodiola om het uithoudingsvermogen en werkprestaties te verbeteren. Je kunt je voorstellen dat deze mensen enorme mentale en fysieke druk hadden. Rhodiola hielp hen om deze druk aan te kunnen.

In Tibet is Rhodiola bekend als het meest heilige kruid ter wereld, daar wordt het gebruikt tijdens meditatiesessies (2).

Rozenwortel

De naam Rhodiola komt van het Griekse woord “rhodion” (roos). Hiermee verwijzen ze naar de rozengeur die van de Rhodiola wortel komt. Hier zit ook meteen het meest krachtige deel van de plant. Voor de samenstelling van voedingssupplementen gebruiken ze de wortel, want die helpt tegen psychische stress.

Lees ook: 

Rhodiola-rosea-rozenwortel-adaptogeen-kruid-de-wortel

De wortel van de rhodiola

De werking van rhodiola

In rhodiola zitten de werkzame stoffen rosavinen (fenylpropanoïden) en salidroside (fenylglycoside). En precies de salidroside voelt lekker en fijn. Die geven je een blij gevoel. De wortels van de plant bevatten flavonoïden, fytosterolen, organische zuren, vetten, fenolen, glycosiden en sporen van etherische oliën. Hierdoor helpt rhodiola bij het verhogen van de energie, weerstand, kracht en mentale capaciteit.

Rhodiola is het ultieme adaptogene kruid en helpt bij angst, spanning, depressie en stress. Het kruid helpt je bij zware uitdagingen, laat je veel beter informatie opnemen, tot rust komen en remt de afbraak van serotonine en dopamine (natuurlijk MOA-remmer). Het werkt rustgevend en oppeppend.

Als je veel stress hebt buffert (kalmeert) het de stress in je lichaam en beschermt het je bijnieren, zonder je slaperig te maken. Als je te weinig gelukshormonen hebt, helpt rhodiola aan een snellere opname van de gelukshormonen in je hersencellen. Dan werkt het meer oppeppend.

Rhodiola heeft de volgende werkingen:

  • Gevoel van luchtigheid en plezier
  • Rhodiola voorkomt de afbraak van serotonine en dopamine
  • Even uit de mentale sores stappen en ontspannen
  • Gevoel van geluk en warm bad
  • Verhoogt het gevoel van plezier in wat je doet
  • Ondersteunt je met je werkzaamheden
  • Je kunt meer hebben, zowel fysiek als mentaal
  • Afstand nemen van je bezigheden
  • Rustmoment voor jezelf

Stressbestendigheid

Tijdens een stress situatie komt er cortisol (stresshormoon) vrij vanuit je bijnieren. Bij chronische stress blijft dit proces aan staan en kan het je uitputten. Het gevolg is overspannenheid of een burn-out. Na stressvolle periodes merk je dat je te lang bent doorgegaan. De oorzaak van de stress is inmiddels wel weg, maar je blijft aanstaan en voelt dat je niet lekker in je vel zit. Of je stress oorzaak is niet weg en gaat langer duren, maar je wilt je hoofd tot rust brengen. Dan kan Rhodiola je helpen.

Zitten je middenin de stresssituatie, sta je vlak voor een stressvolle situatie (bijv. een presentatie)? En ervaar je daardoor een hoop stress? Dan kun je het beste ashwagandha gebruiken. Dit kruid werkt kalmerend op het zenuwstelsel, je gaat niet over je grens, en geeft je rust (haalt onrustig gevoel weg). Je bijnieren worden hierdoor gekalmeerd en maken minder stresshormonen aan.

Betere focus en geheugen

Een ander voordeel van Rhodiola is dat het de zuurstoftoevoer naar belangrijke organen verhoogt. Hierdoor krijgen je hersenen meer zuurstof en bloed, waardoor je je beter kunt focussen en het verbetert je geheugen. Heb je een deadline te halen? Of komt er een examen aan? Dan kan Rhodiola je helpen.

Verbetert je gemoedstoestand en maakt je relaxed

Ook maakt rhodiola je gevoeliger voor bepaalde gelukshormonen (serotonine, acetylcholine en dopamine). In rhodiola zit de stof rosiridine en dit werkt als een krachtige remmer van het MAO-enzym. Dit enzym zorgt ervoor dat gelukshormonen als serotonine en dopamine worden afgebroken in je lichaam. Hierdoor kun je tekorten krijgen en klachten die hieruit voort kunnen komen zijn: uitgeput raken, besluiteloos, kort lontje krijgen, toename van stress, depressie, migraine klachten, pijngevoeiliger, slaapproblemen, etc.

Precies deze remmende werking zorgt dat rhodiola een natuurlijke antidepressiva werking heeft. Het verbetert namelijk je gemoedstoestand, en het maakt je relaxed, omdat het de afbraak van deze gelukshormonen tegengaat. Hierdoor krijg je meer balans en ervaar je meer plezier (geluksprikkels).

Lees ook: 

Nadeel van rhodiola: over je grens gaan

Het nadeel van rhodiola is dat het je ook voorbij je grenzen kan laten gaan. Door de energie (oppeppende werking) die je krijgt, kun je overmoedig raken en te ver (en lang) doorgaan. Je wordt gedwongen om weer dingen te gaan doen en je krijgt meer energie. Als je weet dat je hiervoor (negatief) gevoelig bent en de kans bestaat dat je weer over de ‘kop’ gaat, dan adviseer ik je een ander kruid te nemen. Ashwagandha is dan meer geschikt.

Gaat rhodiola samen met andere adaptogene kruiden (ashwagandha, saffraan)?

Rhodiola, ashwagandha en saffraan zijn allemaal kruiden en kunnen prima gecombineerd worden. Ieder kruid heeft haar eigen werking en je kunt ze combineren om je energie te verhogen of juist het immuunsysteem beter te ondersteunen. Ook kruiden als astragalus, reishi of ginseng zijn goed te gebruiken samen met rhodiola.

Magnesium en rhodiola kunnen ook tegelijkertijd gebruikt worden. Stress onttrekt veel magnesium uit je lichaam. Door magnesium te slikken kun je dit tekort weer aanvullen en de rustgevende werking van rhodiola zorgt ervoor dat je minder stress ervaart en dus minder magnesium verbruikt. Zo zie je dat deze voedingsstoffen elkaar goed aanvullen.

Rhodiola kun je met de volgende kruiden combineren (afhankelijk van het gewenste effect):

  • Reishi & Rhodiola: zorgen voor ontspanning en kalmte. Als je jezelf steeds voorbij loopt kan deze combinatie je helpen om dichter bij jezelf te komen;
  • Ashwagandha & Rhodiola: helpen bij fysieke uitputting;
  • Lion’s mane & Rhodiola: zorgen voor helderheid;
  • Rhodiola & Maca of Ashwagandha: zorgen voor een hormonale balans;
  • Rhodiola & Griffonia simplicifolia (5-HTP): deze combinatie zorgt voor meer serotonine. Het geeft je meer tevredenheid over wat je doet en helpt je meer te genieten. Je bent trotser op jezelf (‘feel good’);
  • Met Mucuna pruriens (L-dopa) voor meer drive en focus. Zorgt ervoor dat je in beweging komt, maar niet te streng bent voor jezelf. Rhodiola laat je genieten nadat je klaar bent met de werkzaamheden en de mucuna pruriens zorgen ervoor je in actie komt.

In een 1-op-1 sessie kan ik je hier meer over vertellen en je adviseren welk kruid je kunt inzetten voor jouw situatie.

Rhodiola en slapen

Rhodiola gebruik je niet om beter te kunnen slapen. Het kruid geeft je juist energie wanneer je vermoeid bent en werkt dan als een oppepper. Daarom kun je het beter ‘s ochtends of ‘s middags innemen. Heb je slaapproblemen? Dan kun je beter 5-HTP (wordt in je darmen omgezet naar serotonine), ashwagandha, melatonine, magnesium tauraat of bisglycinaat, etc. nemen. Deze supplementen maken het hormoon melatonine aan wat je voorbereidt op slapen of laten je ontspannen waardoor je langer kunt blijven slapen. Het wil niet zeggen dat je ook echt beter gaat slapen. Dat is van veel meer factoren afhankelijk en ga je niet alleen oplossen met alleen voedingssupplementen.

Leefomgeving-koude-gebieden-Rhodiola-rosea-rozenwortel-adaptogeen-kruid

Leefomgeving rhodiola in het wild

Goedgekeurde gezondheidsclaims voor Rhodiola

Toegestane gezondheidsclaims voor Rhodiola zijn (4):

  • Helpt bij het aanpassen aan emotionele stress en bij het stimuleren van het zenuwstelsel;
  • Heeft een gunstig effect op vermoeidheid en hoofdpijn veroorzaakt door stress;
  • Verbetert de gemoedstoestand;
  • Draagt bij tot optimale mentale en cognitieve activiteit;
  • Draagt bij tot een normale bloedcirculatie, wat geassocieerd wordt met breinactiviteit en reactiviteit;
  • Heeft een gunstig effect op het cardiovasculaire systeem omdat het helpt tegen stress en hypertensie.

Lees ook: 

Rhodiola en medicijnen

Rhodiola kan niet gebruikt worden in combinatie met de volgende medicijnen (2)(4)(5):

  • Antidepressiva, zoals fluoxetine, fluvoxamine, paroxetine en sertraline
  • Bloeddrukverlagende medicijnen
  • Bloedglucoseverlagende medicijnen
  • Serotonine (SSRI) verhogende medicijnen
  • MAO-remmers
  • Gebruik geen Rhodiola als je een manische (bipolaire) depressie hebt
  • Betablokkers
  • Mogelijk heeft Rhodiola een remmende werking op de CYP3A4 enzym in de lever. Gebruik dus geen Rhodiola als je NSAID pijnstillers en/of paracetamol gebruikt

Zwangere vrouwen kunnen beter geen Rhodiola nemen, omdat de werking van adaptogene kruiden op de zwangerschap nog niet goed is onderzocht. Geef geen rhodiola aan kinderen. Er zijn geen onderzoeken gedaan naar de werking van het kruid op kinderen.

Hulp nodig bij burn-out en chronische stress?

Ben je op zoek naar hulp bij het verminderen van je (chronische) stress en burn-out klachten? Daar kan ik je bij helpen met mijn aanpak. Samen verbeteren we je lichaam, voeding, voedingsstoffen en je leefstijl. Zo help ik je uit een burn-out, maak ik je sterker, stressbestendiger en gelukkiger!

Meer informatie over 1-op-1 advies >>

Gratis producten

Vond je dit een interessant artikel? Kijk dan eens op mijn gratis productenpagina. Daar heb ik verschillende gratis downloads met handige tips en inspiratie voor betere voeding, tips tegen een burn-out, checklisten, omgaan met stress en nog veel meer. Ik publiceer hier ook regelmatig nieuwe e-books, checklists en andere waardevolle producten (downloads).

Ga naar Gratis Producten en Downloads >>

 

 

Bronnen

(1) NPN. (2020, december). Informatieblad wisselwerking ashwagandha, rhodiola en Griffonia simplicifolia met antidepressiva. https://www.npninfo.nl/wp-content/uploads/2021/01/5-Infoblad-web-Ashwaganda-Rhodiola-antidepressiva.pdf 

(2) Beukema, C. (2015, juni). Rhodiola- de ultieme adaptogeen. Food4medicine. Geraadpleegd op 17 februari 2021, https://food4medicine.nl/wp-content/uploads/2015/06/Rhodiola-de-ultieme-adaptogeen2.pdf 

(3) Ortho Health Foundation. (2019, 4 september). Rhodiola. Geraadpleegd op 17 februari 2021, https://www.sohf.nl/nutrient/rhodiola

(4) Centrum voor Stressologie, & Spelbos, J. (2021, januari). Werkboek Cursus Toegepaste Stressologie. Centrum voor Stressologie. https://www.centrumvoorstressologie.nl/ 

(5)  IVGinfo. (2020, 12 november). Medicijnen en voedingssupplementen, tegelijk gebruiken? | IVG. IVG info. Geraadpleegd op 17 februari 2021, https://www.ivg-info.nl/gezondheid/bij-medicijngebruik/medicijnen-en-voedingssupplementen-tegelijk-gebruiken/

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
arrow_drop_up arrow_drop_down