Saffraan helpt bij depressie en burn-out
15 september 2021 
10 min. leestijd

Saffraan helpt bij depressie en burn-out

Saffraan wordt gewonnen uit de saffraankrokus. Daarom wordt saffraan ook ‘crocus sativus’ genoemd. Het is het duurste kruid ter wereld, omdat het oogsten lastig en tijdrovend is. De gouden draden worden met de hand uit de saffraankrokus gewonnen. Het is een mooi kruid wat lange tijd gebruikt wordt in o.a. Griekenland. Zo wordt saffraan ingezet bij mensen met een depressie, mede omdat dit nagenoeg het enige kruid is dat samengaat met antidepressiva. Saffraan verbetert de stemming en het geheugen (1).

In dit artikel vertel ik je wat saffraan is en wat het voor je kan betekenen. Het is mooi kruid wat de hersencellen beschermd, een positieve stemming geeft en helpt bij depressie en burn-out. In de Perzische geneeskunde zagen ze de kracht van het kruid al heel lang geleden en werd saffraan ingezet bij maagdarmproblemen, astma, slapeloosheid, depressie, geheugenproblemen, etc. 

Daarbij wordt saffraan een natuurlijk antidepressivum genoemd en het mooie is dat je het, als enige kruid, ook kunt combineren met antidepressiva. Geïnteresseerd geraakt? Lees hieronder meer over saffraan.

Wat is saffraan? En wat is de saffraan bloem?

Saffraan, crocus sativus (latijnse benaming), zijn de rode draden (stampers) die worden gewonnen uit de saffraankrokus. Het kruid wordt al meer dan 5.000 jaar gekweekt en deze kweek vindt grotendeels plaats in Iran, India, China en Mexico. Dit proces wordt nog steeds met de hand gedaan en dat maakt het productieproces erg duur en tijdrovend. Er zijn ongeveer 100.000 saffraankrokussen nodig voor 1 kilo saffraan. Daarom is saffraan duur in aanschaf en noemt men het kruid ook wel ‘het rode goud’. 

Saffraan komt uit de Chinese, Perzische en Ayurvedische geneeskunde, maar later is het ook in Griekenland geadopteerd als belangrijk kruid voor verschillende toepassingen. De Grieken gebruikten het kruid al jaren. In de Perzische geneeskunde werd saffraan ingezet bij maagdarmproblemen, astma, slapeloosheid, depressie, geheugenproblemen, etc. 

Sommige mensen noemen saffraan het ‘zonneschijn specerij’. Dit komt omdat saffraan een positieve invloed heeft op je stemming en vergelijkbaar werkt als een antidepressiva.

Werking van saffraan 

De werkzame bestanddelen van saffraan zijn: 

  • Carotenoïden (crocine, crocetine, gentobiose): natuurlijke kleurstoffen die het lichaam zelf niet kan produceren. Carotenoïden zijn krachtige antioxidanten en hebben een helende werking.
  • Bitterstoffen (picrocrosine en glucoside): stoffen die de spijsvertering bevorderen, een vertragende werking hebben op maagsappen en spijsverteringssappen in de darm bevorderen. Scherpe bitterstoffen kunnen ook gebruikt worden bij winderigheid en maagklachten (2).
  • Etherische oliën (safranal): verantwoordelijk voor de geur (aroma) en remt de heropname van serotonine, waardoor de serotonine meer beschikbaar wordt voor het zenuwstelsel (antidepressieve werking). Ook heeft safranal een remmende werking op vrije radicalen (antioxidant).

Saffraan heeft de volgende werking en eigenschappen: 

  • Antioxidatieve werking: dankzij de stoffen crocine, crocetine, safranal en kaempferol (3)
  • Beschermen van de hersencellen (crocine en crocetine) 
  • Beschermt de hersenen tegen stress (safranal) 
  • Geeft een positieve stemming en vermindert angst(aanvallen) (safranal) (4)
  • Verbetert leervermogen en het geheugen (safranal) 
  • Ontstekingsremmend (kaempferol): verschuift de balans naar Th2 cellen (vooral gunstig bij ontstekingen)  
  • Positieve invloed op je stemming
  • Minder behoefte aan snacks en tussendoortjes (dankzij verbetering van de stemming) (5) 
  • Waarschijnlijk: bloedsuikerniveau verlagen
  • Waarschijnlijk: geheugen verbeteren bij Alzheimer (dankzij antioxidatieve werking)

Maar naast de rustgevende werking helpt saffraan nog breder. Het zorgt ervoor dat er meer zuurstof door je bloed kan stromen, door aderen vrij te houden. En saffraan is een belangrijke bron van vitamine B (B1, B2 en B6) en vitamine C. Dankzij deze vitamines heeft saffraan een positieve invloed op het immuunsysteem. 

De werking van saffraan ga je na een week voelen, bij 6 weken werkt het kruid op z’n best. (6)

Lees ook: 

saffraan-bloemen-in-grond-min

Depressie en saffraan: natuurlijk antidepressivum   

Mensen met een depressie, en soms ook een burn-out, slikken antidepressiva. Deze medicijnen hebben bijwerkingen die niet mals zijn en na lange tijd kan het effect minder worden. Saffraan is een natuurlijk antidepressivum en een alternatief voor deze medicijnen. Zeker voor mensen die liever geen medicijnen willen slikken. Saffraan is effectief voor mensen met milde tot matige depressieve gevoelens. 

Saffraan zorgt ervoor dat de heropname van o.a. serotonine en dopamine wordt afgeremd, waardoor deze gelukshormonen beschikbaar worden voor het zenuwstelsel. Hierdoor krijgt een hormoon opnieuw de kans om opgenomen te worden door de hersenen. De helende werking van saffraan zit in de bladeren en daarin de stof ‘crocine’. De extracten van deze bladeren kun je inzetten tegen de behandeling van o.a.. depressie.

Het kruid is niet giftig en lange tijd te gebruiken. Crocine helpt tegen angst en stimuleert de aanmaak van serotonine (gelukshormoon). Hierdoor kan het kruid symptomen van een depressie tegengaan (7). Ook remt saffraan het enzym MonoAmine Oxidase (MAO). Dit enzym vernietigt de gelukshormonen.  

Lees ook: 

Inzetten van saffraan

Saffraan kun je in de volgende situaties inzetten:

Saffraan poeder of thee

Saffraan is in verschillende vormen te koop. Het is in de vorm van draden te koop, capsules en poeder. Zoals eerder gezegd is saffraan een duur kruid en daarom betaal je voor 10 gram saffraan als snel € 50 of meer. Of je kunt het drinken als thee. Met de draadjes kun je thee zetten met de juiste aroma, smaak en kleur. Combineer met munt, citroen/limoen of honing. Dat geef je het net iets meer smaak. Je kunt het ook puur drinken. 

Hoeveel saffraan gebruiken?

Hoeveel saffraan je kunt gebruiken per dag is heel verschillend. Met de draadjes heb je aan een paar draadjes genoeg. Gebruik je saffraan in capsule vorm? Lees dan de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking. Vaak komt dit neer op 2x per dag 1 of 2 capsules. 

Toegestane gezondheidsclaims saffraan (on hold)

De volgende gezondheidsvoordelen mogen vermeld worden over saffraan. De effecten worden nog wel onderzocht door de EFSA. 

  • Saffraan draagt bij tot een emotionele balans en helpt ontspanning te ondersteunen.
  • Saffraan helpt een positieve toestand te behouden.

saffraan-rode-draden-min

Gaat saffraan samen met andere kruiden en supplementen?

Saffraan gaat heel goed in combinatie met andere kruiden en supplementen. Afhankelijk van je wensen en doelen, kun je het kruid als volgt combineren:

  • Ashwagandha en saffraan: nog betere ondersteunen van je bijnieren, hulp bij stress en meer energie 
  • Reishi en saffraan: voor ondersteunen immuunsysteem, kalmte, meer energie, positieve stemming en betere gemoedstoestand
  • Magnesium tauraat/bisglycinaat/citraat en saffraan: meer energie, spieren ondersteunen en verbetering van de stemming 
  • Lion’s mane en saffraan: zorgen voor helderheid, geluk, herstel van de hersenen 
  • Griffonia simplicifolia (5-HTP) en saffraan: deze combinatie zorgt voor meer serotonine. Het geeft je meer tevredenheid over wat je doet en helpt je meer te genieten
  • Mucuna pruriens (L-dopa) en saffraan: meer drive en focus. Zorgt ervoor dat je in beweging komt, maar niet te streng bent voor jezelf. Deze combinatie zorgt ook voor een betere opname van dopamine

Lees ook: 

Saffraan en medicijnen

Saffraan kun je niet inzetten met:

  • Niet inzetten bij zwangerschap en borstvoeding
  • Niet inzetten tijdens chemokuren of bestralingen. Na de behandelingen kan het wel en moet altijd overlegd worden met de arts
  • Pas op bij overgevoeligheid voor de werkzame stoffen van saffraan 

Hulp nodig bij burn-out en chronische stress?

Ben je op zoek naar hulp bij het verminderen van je (chronische) stress en burn-out klachten? Daar kan ik je bij helpen met mijn aanpak. Samen verbeteren we je lichaam, voeding, voedingsstoffen en je leefstijl. Zo help ik je uit een burn-out, maak ik je sterker, stressbestendiger en gelukkiger!

Meer informatie over 1-op-1 advies >>

Gratis producten

Vond je dit een interessant artikel? Kijk dan eens op mijn gratis productenpagina. Daar heb ik verschillende gratis downloads met handige tips en inspiratie voor betere voeding, tips tegen een burn-out, checklists, omgaan met stress en nog veel meer. Ik publiceer hier ook regelmatig nieuwe e-books, checklists en andere waardevolle producten (downloads).

Ga naar Gratis Producten en Downloads >>

 

Bronnen

1) Dwyer, A. V. (2011). Herbal medicines, other than St. John’s Wort, in the treatment of depression: a systematic review. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21438645/  

2) Apothekers Mariaburg. (2018, 10 december). Fytotherapie – Inhoudsstoffen. https://www.apothekersmariaburg.be/producten/fytotherapie/inhoudsstoffen/ 

3) Khazdair, M. R. (2015). The effects of Crocus sativus (saffron) and its constituents on nervous system: A review. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26468457/ 

4)  Pitsikas, N. (2008). Effects of the active constituents of Crocus sativus L., crocins, in an animal model of anxiety. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18693098/ 

5)  Gout, B. (2010). Satiereal, a Crocus sativus L extract, reduces snacking and increases satiety in a randomized placebo-controlled study of mildly overweight, healthy women. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20579522/

6) Beukema, C. (2015). Saffraan - een heldere kijk op geluk. Food4medicine

7) Dwyer, A. V. (2011). Herbal medicines, other than St. John’s Wort, in the treatment of depression: a systematic review. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21438645/  

8) Moshiri, E. (2006). Crocus sativus L. (petal) in the treatment of mild-to-moderate depression: a double-blind, randomized and placebo-controlled trial. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16979327/ 

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
arrow_drop_up arrow_drop_down