Saffraan helpt bij depressie en burn-out
15 september 2021 
in Kruiden
9 min. leestijd

Saffraan helpt bij depressie en burn-out

Saffraan wordt gewonnen uit de saffraankrokus. Het is het duurste kruid ter wereld, omdat het oogsten lastig en tijdrovend is. Saffraan wordt ingezet bij mensen met een depressie, mede omdat saffraan samengaat met antidepressiva. Maar wat is saffraan precies en welk supplement sluit het beste aan bij jouw behoeften? Lees hier alles wat je moet weten over saffraan.  

Wat is saffraan? 

Saffraan, crocus sativus (latijnse benaming), zijn de rode draden (stampers) die worden gewonnen uit de saffraan krokus. Het kruid wordt al meer dan 5.000 jaar gekweekt en deze kweek vindt grotendeels plaats in Iran, India, China en Mexico. Dit proces wordt nog steeds met de hand gedaan en dat maakt het productieproces erg duur en tijdrovend. 

Saffraan komt uit de Chinese, Perzische en Ayurvedische geneeskunde, maar later is het ook in Griekenland geadopteerd als belangrijk kruid voor verschillende toepassingen. De Grieken gebruikten het kruid al jaren. In de Perzische geneeskunde werd saffraan ingezet bij maagdarmproblemen, astma, slapeloosheid, depressie, geheugenproblemen, etc.

1 kilo saffraan 

Er zijn ongeveer 100.000 saffraan krokussen nodig voor 1 kilo saffraan. Daarom is saffraan duur in aanschaf en noemt men het kruid ook wel ‘het rode goud’. 

Het zonneschijn specerij 

Sommige mensen noemen saffraan het ‘zonneschijn specerij’. Dit komt omdat saffraan een positieve invloed heeft op je stemming en vergelijkbaar werkt als een antidepressiva.

Wat is de werking van saffraan? 

Saffraan beschermt de hersencellen, zorgt voor een positieve stemming en helpt bij depressie en burn-out. In de Perzische geneeskunde wordt saffraan ingezet bij maagdarmproblemen, astma, slapeloosheid, depressie, geheugenproblemen, etc. 

Naast de rustgevende werking helpt saffraan nog breder. Het zorgt ervoor dat er meer zuurstof door je bloed kan stromen, door aderen vrij te houden. En saffraan is een belangrijke bron van vitamine B (B1, B2 en B6) en vitamine C. Dankzij deze vitamines heeft saffraan een positieve invloed op het immuunsysteem. 

Bekijk het Saffraan aanbod op De Online Drogist

Belangrijke eigenschappen van saffraan 

  • Beschermt de hersencellen tegen stress 
  • Verbetert leervermogen en het geheugen 
  • Geeft een positieve stemming en vermindert angst(aanvallen) (2)
  • Antioxidatieve werking: dankzij de stoffen crocine, crocetine, safranal en kaempferol (3)
  • Ontstekingsremmend (kaempferol)

saffraan-bloemen-in-grond-min

Bij welke klachten kun je saffraan inzetten?

  • Bij een depressie (4)  
  • Bij een burn-out 
  • Bij overspannenheid 
  • Bij veel stress
  • Bij een laag libido 
  • Bij chronische ontstekingen 

Saffraan (online) kopen en bestellen? 

Saffraan-supplementen kunnen je helpen bij een van de bovenstaande klachten. Je kunt het kruid kopen in de vorm van capsules, druppels, thee, tabletten of poeder. Bekijk hieronder welke vormen en merken van saffraan-supplementen ik adviseer.

Saffraan supplementen 

Om de psychologische voordelen van saffraan te ervaren, kun je saffraan het beste nemen als supplement. Hiervoor zijn verschillende merken beschikbaar. Bekijk mijn tips hieronder of ga naar De Online Drogist en bekijk het complete aanbod.

Bekijk het Saffraan aanbod op De Online Drogist

Saffraan capsules en pillen

De meest gebruikte vorm van supplementen zijn saffraan capsules en pillen. Saffraan capsules die ik adviseer zijn:

Saffraan van Vitakruid

Zoals hierboven aangegeven adviseer ik zeker de saffraan capsules en tabletten van Vitakruid. Vitakruid heeft meerdere type producten met saffraan, dit zijn: 

Saffraan van Vitals 

Naast Vitakruid heeft ook Vitals meerdere producten met saffraan. Producten van Vitals met saffraan die ik aanraad zijn: 

Saffraan poeder 

Saffraan is er ook in poeder vorm om bijvoorbeeld door je smoothie heen te doen. Bekijk hiervoor het aanbod op De Online Drogist. 

Bekijk het Saffraan aanbod op De Online Drogist

Saffraan thee 

Saffraan is ook beschikbaar in thee. Met de draadjes kun je thee zetten met de juiste aroma, smaak en kleur. Combineer met munt, citroen/limoen of honing. Dat geef je het net iets meer smaak. Je kunt het ook puur drinken. Bekijk hiervoor het aanbod op De Online Drogist. 

Bekijk het Saffraan aanbod op De Online Drogist

Saffraan tabletten

Heb je saffraan liever als tablet? Dat kan, er zijn namelijk meerdere producten te koop met saffraan tabletten. De producten die ik adviseer zijn: 

Hoeveel saffraan (dosering) kun je op een dag nemen? 

Hoeveel saffraan je kunt gebruiken per dag is heel verschillend. Met de draadjes heb je aan een paar draadjes genoeg. Gebruik je saffraan in capsule vorm? Lees dan de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking. Vaak komt dit neer op 2x per dag 1 of 2 capsules.

De werking van saffraan ga je na een week voelen, bij 6 weken werkt het kruid op z’n best. (1)

saffraan-rode-draden-min

Toegestane gezondheidsclaims saffraan (on hold)

De volgende gezondheidsvoordelen mogen vermeld worden over saffraan. De effecten worden nog wel onderzocht door de EFSA. 

  • Saffraan draagt bij tot een emotionele balans en helpt ontspanning te ondersteunen
  • Saffraan helpt een positieve toestand te behouden

Saffraan en medicijnen

Saffraan kun je niet inzetten met:

  • Niet inzetten bij zwangerschap en borstvoeding
  • Niet inzetten tijdens chemokuren of bestralingen. Na de behandelingen kan het wel en moet altijd overlegd worden met de arts
  • Pas op bij overgevoeligheid voor de werkzame stoffen van saffraan 

Gerelateerde artikelen 

Gratis e-books en checklists

Wil je meer lezen en weten over gezond leven? Bekijk dan mijn pagina met gratis e-books en checklists. Je kunt daar gratis e-books, checklists of mini-trainingen downloaden. Dit aanbod vul ik regelmatig aan, dus neem zeker een kijkje.

Download gratis e-books en checklists >>

 



Bronnen

1) Beukema, C. (2015). Saffraan - een heldere kijk op geluk. Food4medicine

2) Pitsikas, N. (2008). Effects of the active constituents of Crocus sativus L., crocins, in an animal model of anxiety. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18693098/

3) Khazdair, M. R. (2015). The effects of Crocus sativus (saffron) and its constituents on nervous system: A review. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26468457/

4) Moshiri, E. (2006). Crocus sativus L. (petal) in the treatment of mild-to-moderate depression: a double-blind, randomized and placebo-controlled trial. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16979327/

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
arrow_drop_up arrow_drop_down