Heb jij een niet te plaatsen onrustig gevoel? Lees mijn tips!
09 december 2020 
8 min. leestijd

Heb jij een niet te plaatsen onrustig gevoel? Lees mijn tips!

We leven in een drukke maatschappij waar veel van ons verwacht wordt. Agenda’s zitten overvol, elke avond heb je wel verplichtingen en ook in het weekend, wanneer je eigenlijk wil relaxen, heb je allerlei dingen te doen. Het gevolg daarvan is dat je constant een onrustig gevoel hebt, lastig kunt ontspannen, prikkelbaar wordt, moeilijk in slaap kunt komen en weer onrustig (moe) wakker wordt. Herken je dit gevoel? Dan adviseer ik je zeker om verder te lezen.

Vraag jij je af waar je dat onrustige gevoel van hebt? Ik ga een poging wagen je te helpen met behulp van dit artikel.

Oorzaken

Een onrustig gevoel kan allerlei oorzaken hebben. Ik kan niet alle oorzaken in dit artikel behandelen, daar ligt een belangrijke taak voor jezelf weggelegd, om te ontdekken wat jou onrustig maakt. Maar ik begrijp precies hoe je je voelt, want ik voel me regelmatig onrustig. En dan denk ik veel te moeilijk, terwijl het mij het meeste helpt door terug te vallen op de tips uit dit artikel. Die geven mij inzicht, helderheid en rust.

Het gevoel van onrust is niet eenvoudig op te lossen, want waar de onrust vandaan komt is per persoon verschillend. Dat kan komen vanuit je opvoeding (getraumatiseerde mensen zijn gevoeliger voor stress), maar het kan ook zo zijn dat deze onrust in de loop van de tijd in je lichaam is ontstaan omdat je een langere periode heel hard hebt gewerkt. Als je jarenlang onder hoge druk staat, of hebt gestaan, dan kun je heel moeilijk ontspannen. Dat heeft tijd nodig.

Hieronder deel ik mijn tips om je onrustige voel op te lossen.

Tip 1- Onderzoek en voel waar je onrust vandaan komt; lichaam en buik

Mijn eerste tip is om op onderzoek uit te gaan in je eigen lichaam en te ontdekken waar dit onrustige gevoel vandaan komt. Waar bevindt het onrustige gevoel zich? Zit het in je hele lichaam, buik, hoofd of benen? Komt het door een gevoel van controle? Of juist omdat je erg perfectionistisch bent en je niet het gevoel hebt dat je overal het maximale presteert? Voel het onrustige gevoel van binnen en in je lijf.

Lees ook: 

Wat mensen vaak in deze situatie gaan doen, is dat ze zich tot allerlei dingen gaan verplichten. Ze gaan nog harder werken, meer sporten, meer op hun telefoon kijken, Netflixen, etc. Dit is allemaal ontwijkingsgedrag. Het zijn schitterende afleidingstactieken om vooral niet tot de kern te komen. En dat is nou juist wel de bedoeling.

Mijn advies is om meer rust in te bouwen en te onderzoeken waar het gevoel vandaan komt. Oefeningen die hierbij kunnen helpen zijn wandelen, sauna, ademhalingsoefeningen, zwemmen en stil zijn. Door deze oefeningen ga je uit je hoofd en in je lichaam en daar vind je de antwoorden. Kill de afleiding en ontdek de oorzaak van je onrust.

Lees ook: Holotropisch ademwerk: wow, wat een heftige en fijne ervaring!

Verveel je lekker

Ben je ook zo iemand die elk moment van de dag productief en nuttig bezig wil zijn? Verveling komt niet in jouw woordenboek voor. Dan wil ik je uitdagen om je over te geven aan verveling. De reden waarom je altijd iets zoekt om te doen is, omdat je graag voldoening wil. Maar deze drang naar voldoening zorgt er wel voor dat je constant bezig bent en een gevoel van onrust hebt.

Alleen door hier niet aan toe te geven en lekker even niks te doen, open je de deuren naar inzicht. Plan een denkpauze in. Dan zorg je ervoor dat er een ander deel in je hersenen actief wordt. In dit deel ligt veel informatie verscholen en levert je nieuwe inzichten op.

Denk maar eens terug aan de momenten waarop je vaak de beste ideeën krijgt. Vaak is dit onder de douche, in de sauna of in bad. En precies op die momenten heb je even een denkpauze.

Tip 2 – Zorg voor gezonde voeding en breng je gelukshormonen op orde

In sommige gevallen kan het onrustige gevoel ook door een disbalans in de hormonen komen. Als je veel chronische stress hebt, verstoort dat de productie van je gelukshormonen en daarmee kan een gevoel van onrust ontstaan. Om weer een gevoel van rust te ervaren, moet je de juiste voedingsstoffen tot je nemen.

Een van de valkuilen bij mensen met een onrustig, gestrest, gevoel is dat ze ongezonder gaan eten en drinken. Misschien behoor jij ook tot de groep mensen die meer gaan snoepen of juist meer alcohol gaat drinken om dat onrustige gevoel te onderdrukken. Dit zorgt ervoor dat je verder afdwaalt, omdat je je lichaam hiermee meer schade aanricht. Slechte en bewerkte voeding versterkt juist de onrust en het gestreste gevoel.

Een slechter eetpatroon zorgt ervoor dat je bijnieren minder stress kunnen opvangen. Je bijnieren krijgen niet de optimale voedingsstoffen om goed te kunnen presteren en je te helpen in stress situaties.

Gelukshormonen (of neurotransmitters) spelen een belangrijke rol in je onrustige gevoel. De rol van deze hormonen is om boodschappen in je hersenen over te brengen. Wanneer deze niet goed werken ontstaan er tekorten en allerlei klachten. Om deze hormonen weer op peil te brengen, is je lichaam afhankelijk van gezond eten. De belangrijkste neurotransmitters bij onrust zijn GABA en Serotonine.

Gezonde voeding neurotransmitters en gelukshormonen

GABA

GABA is een afkorting voor gamma-aminoboterzuur. Dit is een aminozuur en de belangrijkste remmende neurotransmitter. Het is een hersenhormoon dat je rust geeft. Een tekort aan GABA kan zorgen voor stress, prikkelgevoeligheid en angsten (1). Oorzaken van een GABA-tekort zijn het gebruik van bepaalde medicijnen, veel roken, veel koffie drinken en bewerkt ongezond eten (bepaalde smaakversterkers).

Hieronder geef ik je tips om je GABA-tekort te verkleinen:

  • Eet veel groene verse groenten; spinazie, broccoli, tuinbonen – maar ook bananen
  • Verse noten en zaden
  • Vis en biologisch vlees
  • Neem meer magnesium citraat of bisglycinaat

Als het niet lukt om het uit je voeding te halen, kun je ook kiezen voor suppletie. Dat is bedoeld om je tekorten extra aan te vullen, niet om een gezond voedingspatroon te vervangen. Mijn tip is: ga nooit zelf dokteren en raadpleeg altijd een professional.

Serotonine

Het andere hormoon wat in relatie staat tot een onrustig gevoel is Serotonine. Dit hormoon zorgt voor het ervaren van geluk, gevoel, rust en veiligheid. Symptomen van een serotonine-tekort uitten zich in angst, stress, depressie, slapeloosheid, veel pijntjes en veel behoefte aan suiker en alcohol. Daarbij zorgt dit hormoon voor een goede darmhuishouding en werkt het als pijnstiller en zorgt het voor voldoende melatonine. Wanneer je geen last hebt van inslaapproblemen en geen darmproblemen hebt, ligt je oorzaak vaak niet bij een serotonine-tekort. Maar als je dit zeker wil weten, kun je het beste een professionele therapeut raadplegen.

Tips om je serotonine-tekort te verkleinen:

  • Serotonine wordt gemaakt uit de bouwsteen tryptofaan. Dit komt veel voor in eieren, bananen, vis, kalkoen, etc.
  • Ga ontspannen, zoals neem een warm bad, sauna, massage, etc.

Mocht dit niet bijdragen aan een beter gevoel dan kun je er ook voor kiezen om een voedingssupplement te kopen. Kies in dit geval voor een supplement met Tryptofaan/5-HTP of kies voor een supplement met het Griffonia simplicifolia kruid. De zaden van de plant Griffonia bevatten 5-HTP die via de darmen in je bloedbaan komen en worden omgezet in serotonine.

Let wel op want 5-HTP gaat niet samen met antidepressiva. Let hier aub op!

Tip 3 – Verbeter je slaap

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 20 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder problemen heeft met slapen. Ze vallen moeilijk in slaap of worden vroeg wakker (2). En juist slaap is een van de beste manieren om rustiger te worden en heeft een belangrijke invloed op je hormonen.

Slecht slapen heeft een negatief effect op je lichaam en zorgt er zelf voor dat je meer cortisol aanmaakt. Cortisol is de tegenhanger van melatonine en maakt ons juist alert in plaats van slaperig. En dit gaat uiteindelijk ten koste van je humeur en maakt je onrustiger.

Om goed te kunnen slapen is het belangrijk dat je het volgende doet (of juist niet):

  • Beperk de tijd achter de tv, telefoon, laptop of tablet in de avond – die gaan de aanmaak van melotonine tegen
  • Drink geen koffie meer in de avond, de cafeïne maakt je alerter
  • Zorg voor voldoende daglicht
  • Eet geen zware maaltijden in de avond – hier komt cortisol vrij

Pas op met het nemen van slaappillen of voedingssupplementen om beter te slapen, omdat je hiermee schade kan aanrichten aan je slaappatroon en je snel afhankelijk wordt van deze middelen.

Hulp nodig bij stress, burn-out en depressie?

Ben je op zoek naar hulp bij het verminderen van je stress, burn-out of depressie klachten? Daar kan ik je bij helpen met mijn aanpak. Samen verbeteren we je lichaam, voeding, voedingsstoffen en je leefstijl. Zo krijg je meer geluk en minder stress.

Meer informatie over 1-op-1 advies >>

Wil je meer gratis tips en inspiratie?

Vond je dit een interessant artikel? Kijk dan eens op mijn gratis productenpagina. Daar heb ik verschillende gratis downloads met handige tips en inspiratie voor betere voeding, omgaan met stress, etc. Ik publiceer hier ook regelmatig nieuwe dingen.

Ga naar Gratis Producten en Downloads >>

 

 

Bronnen

(1) Spelbos, J. (2020). Van stress naar geluk (met stressologie) (1ste editie). Centrum Voor Stressologie B.V.

(2) Centraal Bureau voor de Statistiek. (2018, 16 maart). Eén op de vijf meldt slaapproblemen. Geraadpleegd op 9 december 2020, https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/11/een-op-de-vijf-meldt-slaapproblemen

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
arrow_drop_up arrow_drop_down