Heb jij een niet te plaatsen onrustig gevoel? Lees mijn tips!
09 december 2020 

Heb jij een niet te plaatsen onrustig gevoel? Lees mijn tips!

Herken je dit? Je agenda zit propvol, je bent constant aan het multitasken, je takenlijst is overvol, etc. Daarbij komen er via allerlei wegen, telefoon en computer, nieuwe prikkels binnen. Dit zorgt voor stress en een constant gevoel van onrust. Zo erg dat je er veel last van hebt. Wat kun je hier aan doen? Dan vertel ik je in dit artikel. 

Onderwerpen in dit artikel: 

[[showindex]]

Wat zijn de oorzaken van een onrustig gevoel? 

Een onrustig gevoel kan allerlei oorzaken hebben. Te veel om allemaal op te noemen. De vraag die je jezelf moet stellen is: wat maakt mij onrustig? Denk daar eens over na en schrijf de punten op een A4 die je spanning geven.

Voorbeelden van zaken die je een onrustig gevoel kunnen geven zijn:

  • Problemen met je eigen gezondheid
  • Trauma's uit het verleden
  • Moeite met ontspannen
  • Stress op het werk
  • Een zieke partner, vader, moeder of kind
  • Een verhuizing
  • Als je perfectionistisch bent
  • Drukte met je studie
  • Ruzie met een partner of vrienden

Er zullen zeker nog andere zaken zijn die jou stress geven, maar niet hierboven staan vermeld. Deze stress zorgt ervoor dat je lichaam constant in een vlucht- of vechtmodus blijft. Precies dat zorgt voor een onrustig gevoel en als je van dat gevoel af wilt komen, moet je daar mee aan de slag gaan.

Wat zijn de symptomen van een onrustig gevoel? 

De volgende symptomen zijn duidelijke signalen van een onrustig gevoel:

  • Een hoge ademhaling
  • Snelle hartslag
  • Hartkloppingen
  • Opgejaagd gevoel en lastig kunnen ontspannen
  • Slechter slapen en slapeloosheid
  • Kort lontje (snel geïrriteerd raken)
  • Concentratieproblemen
  • Huilbuien
  • Neerslachtig
  • Angst- en paniekaanvallen

depressie-man

5 tips om van het onrustige gevoel af te komen 

Nu je weet wat de oorzaken en symptomen van het onrustige gevoel zijn, wil je natuurlijk weten hoe je van dit onrustige gevoel af kunt komen. Lees dan zeker verder, mijn tips hiervoor deel ik hieronder.

Tip 1: Start met mindfulness 

Mindfulness betekent: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Het helpt je om je aandacht te sturen en meer in het hier en nu te leven. Hierdoor kun je je beter concentreren, ga je minder piekeren, meer ontspannen en wordt je geest rustiger. Dit gaat je zeker helpen om van dat onrustige gevoel af te komen.

Mindfulness wordt in veel vormen en manieren gegeven. Je kunt je aansluiten bij een club in de buurt, maar je kunt mindfulness heel goed zelf beoefenen via een online training. De training die ik heb gevolgd en erg enthousiast over ben, is die van Happy with Yoga.

De cursus heet ‘Mindfulness voor het dagelijkse leven: van chaotisch en gestresst naar rustig en gelukkig’ – en het bevat praktische oefeningen, video’s en audiobestanden om je brein weer in topconditie te brengen. 

Bekijk de Mindfulness training van Happy with Yoga

Meer dan 2100 mensen hebben deze training gevolgd 

Tip 2: Beter ontspannen met Yoga Nidra 

Dieper en beter ontspannen is mogelijk met Yoga Nidra. Dit is een speciale techniek uit de yoga waarbij je leert om in diepe ontspanning te komen op fysiek en mentaal niveau. Tijdens De oefeningen gaan je helpen om je beter te voelen, verminderen stress en laten je beter ontspannen.

Bekijk de training Yoga Nidra van Happy With Yoga. Dit programma bestaat uit 7 Yoga Nidra sessies met instructies en oefeningen. 

Bekijk het Yoga Nidra programma

Meer dan 500 mensen hebben deze training gevolgd 

Tip 3: Ontspan en verveel je 

Mensen kiezen er liever voor om zinloze dingen te doen, dan om niks te doen. Alleen zijn met je gedachten vinden mensen heel eng en confronterend, maar deze 'ruststand' hebben we wel nodig. In deze ruststand wordt je brein juist heel actief en verwerkt het alle prikkels en ervaringen.

In de huidige wereld zijn veel mensen op zoek naar 'meer'. Maar meer is niet beter. Het zal je gevoel van leegte niet wegnemen en het geeft je geen bevrediging. Het maakt je niet gelukkig(er) en geeft je onrust.

Tips om beter te slapen

Daarom wil ik je uitdagen om minder te doen. Plan tijd voor ontspanning en verveling. Doe niks, veeg je agenda leeg en ga iets doen wat je leuk vindt. Om je op weg te helpen hieronder wat voorbeelden:

  • Wandelen in het bos of strand
  • Fietsen
  • Lekker een bakje koffie drinken in de zon
  • Naar de sauna
  • Lekker douchen of in bad
  • Zoek vrienden op
  • Zwemmen
  • Ademhalingsoefeningen

Tip 4: Neem ashwagandha supplementen 

In sommige gevallen kan het onrustige gevoel ook door een disbalans in de hormonen komen. Als je veel (chronische) stress hebt, verstoort dat de productie van je gelukshormonen en daarmee kan een gevoel van onrust ontstaan. Om weer een gevoel van rust te ervaren, moet je de juiste voedingsstoffen tot je nemen.

Een kruid wat hierbij helpt is ashwagandha. Dit kruid werkt kalmerend op het zenuwstelsel en geeft rust in je hoofd. Het wordt veel ingezet bij mensen met stress, oververmoeidheid en onrust.

Heb je interesse in ashwagandha? Bekijk dan het aanbod op De Online Drogist.

Bekijk het Ashwagandha aanbod op De Online Drogist

Tip 5: Verbeter je slaap

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 20 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder problemen heeft met slapen. Ze vallen moeilijk in slaap of worden vroeg wakker (1). Slecht, en te kort, slapen heeft een negatief effect op je gezondheid.

Zorg er dus voor dat je goed en voldoende slaapt. Wil je tips? Bekijk dan mijn artikel '10 tips om beter te slapen' of volg de training 'Beter Slapen' van Brein TV.

In de training 'Beter Slapen' leer je hoe je beter kunt in- en doorslapen en daarbij leert uitgerust wakker te worden. Je ontvangt 4 modules met de beste technieken om beter te slapen.  

Bekijk het Beter Slapen programma

Krijg les van psycholoog Albert Sonnevelt

Gerelateerde artikelen 

Gratis e-books en checklists

Wil je meer lezen en weten over gezond leven? Bekijk dan mijn pagina met gratis e-books en checklists. Je kunt daar gratis e-books, checklists of mini-trainingen downloaden. Dit aanbod vul ik regelmatig aan, dus neem zeker een kijkje.

Download gratis e-books en checklists >>



Bronnen

1) Centraal Bureau voor de Statistiek. (2018, 16 maart). Eén op de vijf meldt slaapproblemen. Geraadpleegd op 9 december 2020, https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/11/een-op-de-vijf-meldt-slaapproblemen

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

Inspiratie nodig? Download mijn gratis PDF met 25 inspirerende quotes

Met quotes van Gandhi, Harry Potter, Buddha, Bob Dylan, John Lennon, Jim Carrey, etc. Direct gratis in je mailbox! Meer dan 500x gedownload.
50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Gratis downloaden
Cover-foto-25-inspirerende-quotes-200-200-pxs