arrow_drop_up arrow_drop_down
Ashwagandha: het beste kruid tegen een burn-out!
20 april 2021 

Ashwagandha: het beste kruid tegen een burn-out!

Ashwagandha is een belangrijk kruid uit de Ayurvedische geneeskunde (Indiase) en wordt hier al duizenden jaren gebruikt. De oorspronkelijke naam is Withania somnifera. Het is het beste kruid tegen een burn-out of het herstel hiervan. Bij mensen met een burn-out staan de bijnieren constant aan en hierdoor maken ze een hoop stresshormonen aan. Uiteindelijk leidt tot allerlei klachten en vooral chronische vermoeidheid. 

Als je een burn-out hebt, is er sprake van bijnierschade. Je bent een langere tijd over je grenzen heengegaan en je hebt te veel hooi op je vork genomen. Die rekening krijg je nu gepresenteerd door exteme vermoeidheid, slechte concentratie, vergeetachtigheid, slapeloosheid, angstaanvallen en nog veel meer. Ashwagandha is een adaptogeen kruid wat hierbij kan helpen.

Met ashwagandha behoudt je de kalmte in je lichaam en hoofd, maar je kunt wel doorgaan. Dat is precies wat je nodig hebt tijdens of na een burn-out, omdat het je behoedt tegen een nieuwe (mentale) overbelasting. Daarom wil ik in dit artikel meer aandacht besteden aan ashwagandha.

Lees ook:

Wat is ashwagandha?

Ashwagandha is een kleine struik die de naam Withania somnifera draagt. Het betekent in het Nederlands ‘winterkers’. Het woord “somnifera” staat voor “slaapverwekkend”, wat doelt op de zenuwversterkende werking. De naam “Ashwagandha” betekent “de kracht en reuk van een paard”. Ashwagandha is een echte krachtpatser die voor meer energie zorgt en daarnaast onze stofwisseling ondersteunt (1).

Werking van ashwagandha

Na een periode van zware inspanningen en langdurige stress wordt dopamine omgezet in adrenaline. Veel van je dagelijkse activiteiten doe je op dopamine (neurotransmitter). Op het moment dat jij niet meer doet wat je leuk vindt (in je werk) of een bepaalde rol speelt (zowel zakelijk als privé), dan is dopamine niet meer genoeg en moet je een reservetank aanspreken. Uit deze reservetank haal je adrenaline en cortisol.

Op zich is een korte prikkel met adrenaline geen probleem, maar het moet niet te lang duren. En daar gaat het met chronische stress fout. Je adrenaline gaat te lang door in je lichaam en het put je hele lichaam uit. Daarbij onttrekt adrenaline gigantisch veel vitamine C aan je lichaam. Op de lange termijn put adrenaline je dus uit en krijg je chronische vermoeidheid.

Als je op een gegeven moment geen adrenaline meer aanmaakt, gaat cortisol bijspringen. Maar ook dit moet niet te lang duren, omdat uiteindelijk de cortisol voorraad daalt in de bijnieren en uitputting op de loer ligt. Precies in dit proces grijpt ashwagandha in. Het helpt bij de aanmaak van cortisol in je lichaam, waardoor je bijnieren rust krijgen.

Ashwagandha werkt voornamelijk op 2 organen: de bijnieren en schildklier. Het kruid houdt je precies in het midden en met name de wortels van de plant hebben de krachtige werking. In de plant zitten withanoliden en dat zijn de meest actieve werkingsstoffen. Deze stoffen zorgen er bij stress voor dat je bijnieren worden opgesloten. Hierdoor krijg je minder cortisol in je bloed, verhoogt het de dopamine en remt het verbruik van vitamine C in je bijnieren.

Naast een werking op je bijnieren, werkt ashwagandha ook op je schildklier. De schildklier is een orgaan dat zorgt voor onze energie. Wanneer je veel stress ervaart remmen de bijnieren je schildklier af. Hierdoor kan je schildklier niet meer de juiste hormonen (T3) aanmaken en raak je vermoeid. En hoe vermoeider je raakt, hoe minder je aan een oplossing voor je uitdagingen kan werken en hoe meer stress je aanmaakt.

Symptomen van een slecht werkende schildklier zijn:

  • Vermoeidheid
  • Kouwelijk
  • Toename in gewicht
  • Dunner haar en nagels
  • Angst en zorgen maken

Ashwagandha draait dit proces om en laat je schildklier weer goed functioneren. Je schildklier zorgt weer voor meer energie en warmte.

Overige eigenschappen van ashwagandha

  • Mentaal zorgt het voor meer motivatie, een beter geheugen en vermindering van angst
  • Het werkt kalmerend op het zenuwstelsel (rust en ontspanning)
  • Verbetert de lichamelijke en mentale prestaties
  • Het verbetert je gemoedstoestand
  • Het zorgt ervoor dat je rustiger slaapt
  • Herstel na oververmoeidheid
  • Perfect voor herstel van een uitputting van je bijnieren (burn-out) en reguleren van de cortisolproductie
  • Bron van ijzer
  • Prestatie verbeterend (o.a. lichamelijk)
  • Immuun versterkend bij een zwak immuunsysteem

De werkzame bestanddelen van ashwagandha zijn:

  • Lactonen: withanoliden
  • Glucosiden: sitoïndosiden
  • Withasomniferolen A -C
  • Alkaloïden: o.a. ashwagand(in)ine, nicotine, somniferine, anaferine
ashwagandha

Ashwagandha

Inzetten van ashwagandha

Ashwagandha kun je het best inzetten op momenten dat je er doorheen zit en hulp nodig hebt. Je bent te lang doorgegaan qua stress. Je hebt geen energie meer. Je bent opgebrand. Je kunt niks meer. Je bent kouwelijk. Je ziet geen uitweg. Dan is ashwagandha het kruid voor je op dat moment.

Hieronder nog een paar voorbeelden op momenten dat ik ashwagandha adviseer:

  • Als je oververmoeid bent en je heel moe voelt
  • Een “oplaadmoment” nodig hebt wanneer je (veel) stress hebt
  • Bij schildklierproblemen
  • Bij kleine tekorten aan dopamine en GABA
  • Als je energie nodig hebt, maar geen onrust wil

Als je een persoon bent wat snel voorbij je grens gaat, dan helpt ashwagandha. Het remt je af, zorgt ervoor dat je niet over je grens gaat, zet je bijnieren in een lockdown en helpt je in stressvolle situaties. Ashwagandha voelt niet “fijn”, maakt je niet blij, maar is wel goed.

Lees ook: 

Gaat ashwagandha samen met andere kruiden en supplementen?

Net als met rhodiola, kun je ashwagandha prima combineren met andere kruiden en supplementen. Hieronder geef ik je een paar voorbeeld combinaties:

  • Ashwagandha en vitamine C kun je combineren om de tekorten aan vitamine C in de bijnieren op te vullen en het vitamine C verbruik in de bijnieren af te remmen
  • Ashwagandha en mucuna pruriens voor meer dopamine (drive) maar zorgt ervoor dat je niet over je grens gaat
  • Ashwagandha en ginseng geeft je meer energie
  • Ashwagandha en reishi: reishi geeft helderheid en wat energie, de ashwagandha beschermt je bijnieren nog extra en ondersteunt je schildklier
  • Ashwagandha en magnesium tauraat of bisglycinaat kun je combineren voor meer stressbestendigheid en ontspannen gevoel

Lees ook: 

Ashwagandha en slapen

Omdat ashwagandha ingrijpt op je cortisol huishouding, zorgt het ervoor dat je in de avond beter melatonine kunt aanmaken. Ashwagandha helpt bij de aanmaak van cortisol in je lichaam, hierdoor krijgen je bijnieren rust en heb je minder cortisol in je bloed. Op deze manier gaat je lichaam weer melatonine aanmaken en dat zorgt ervoor dat je ‘s avonds beter kan inslapen. Melatonine is namelijk de tegenhanger van cortisol. Heb je te veel cortisol in je lichaam en bloed? Dan kan melatonine niet aanwezig zijn en heb je moeite met inslapen en doorslapen.

Daarnaast werkt ashwagandha rustgevend op je zenuwstelsel en zorgt het voor meer rust en ontspanning. Dit zorgt er ook voor dat je beter kunt slapen. Dit is in 2019 ook onderzocht.

Uit een onderzoek (2) onder 60 personen blijkt dat ashwagandha je beter laat slapen. 40 personen kregen twee keer per dag 300 mg ashwagandha en 20 personen kregen een placebo-pil (nep capsule, zonder werking). Het onderzoek duurde 10 weken. Na 10 weken bleek dat de 40 personen die ashwagandha kregen sneller in slaap kwamen dan de placebogroep. De 40 deelnemers sliepen beter en hadden minder angst. Hierdoor kun je concluderen dat ashwagandha hoogstwaarschijnlijk je slaapkwaliteit op een natuurlijke manier kan verbeteren.

relax-chillen-ontspannen-min

Goedgekeurde gezondheidsclaims voor ashwagandha (on hold)

  • Ashwagandha heeft adaptogene eigenschappen en draagt bij aan een goede geestelijke balans
  • Ashwagandha helpt bij het handhaven van fysieke en mentale capaciteiten in geval van vermoeidheid en concentratieverlies
  • Ashwagandha ondersteunt het energieniveau, uithoudingsvermogen en heeft een rol in de opbouw van spieren
  • Ashwagandha ondersteunt de gezondheid van de vrouwelijke voortplantingsorganen en de seksuele functie van mannen
  • Ashwagandha helpt het lichaam omgaan met stress

Ashwagandha en antidepressiva

Ashwagandha gaat niet samen met antidepressiva en kan mogelijk het negatieve bijeffect van deze medicijnen versterken. Slik je antidepressiva? Kies dan voor saffraan.

Pas op met deze medicijnen

Je moet ook oppassen in de volgende situaties bij de inname van dit kruid:

  • Niet inzetten bij zwangerschap en borstvoeding (onvoldoende onderzoek)
  • Niet geven bij ijzerstapeling (hemochromatose)
  • Preventief te gebruiken bij maagzweer (ulcus), maar niet tijdens een maagzweer
  • Ashwagandha kan het niveau van het schildklierhormoon verhogen. Ashwagandha moet met voorzichtigheid gebruikt worden of vermeden worden bij schildklieraandoeningen of schildklierhormoon medicijnen gebruikt worden
  • Ashwagandha kan het centrale zenuwstelsel vertragen. Zorgaanbieders zijn bang dat verdoving en andere medicijnen tijdens en na de operatie dit effect kunnen versterken. Stop de inname van Ashwagandha daarom minstens 2 weken vóór een geplande operatie
  • Ashwagandha werkt via CYP1A2 en CYP2C9 enzymen in de lever, dus pas op bij lever problemen
  • Ashwagandha kan de bloeddruk verlagen. Dit zou kunnen leiden tot een te lage bloeddruk bij mensen met een lage bloeddruk, of interfereren met medicijnen die worden gebruikt om hoge bloeddruk te behandelen.

Als mensen hartkloppingen krijgen van Ashwagandha, dan kan het zo zijn dat zij een gevoel van weerstand ervaren tegen de energie die vrijkomt. De vraag is dan of ze daadwerkelijk los kunnen laten en kunnen ontspannen? Dat heeft tijd nodig.

Hulp nodig bij burn-out en chronische stress?

Ben je op zoek naar hulp bij het verminderen van je (chronische) stress en burn-out klachten? Daar kan ik je bij helpen met mijn aanpak. Samen verbeteren we je lichaam, voeding, voedingsstoffen en je leefstijl. Zo help ik je uit een burn-out, maak ik je sterker, stressbestendiger en gelukkiger!

Meer informatie over 1-op-1 advies >>

Gratis producten

Vond je dit een interessant artikel? Kijk dan eens op mijn gratis productenpagina. Daar heb ik verschillende gratis downloads met handige tips en inspiratie voor betere voeding, tips tegen een burn-out, checklisten, omgaan met stress en nog veel meer. Ik publiceer hier ook regelmatig nieuwe e-books, checklists en andere waardevolle producten (downloads).

Ga naar Gratis Producten en Downloads >>

 

 

Bronnen

(1) Beukema, C. (2016). Ashwagandha – de energieverdeler. Food4Medicine. https://www.food4medicine.nl/

(2) Langade, D., Kanchi, S., Salve, J., Debnath, K., & Ambegaokar, D. (2019). Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera) Root Extract in Insomnia and Anxiety: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Study. Cureus, 1. https://doi.org/10.7759/cureus.5797

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
Deze website gebruikt cookies