Ashwagandha: het beste kruid tegen een burn-out!
20 april 2021 
7 min. leestijd

Ashwagandha: het beste kruid tegen een burn-out!

Ashwagandha is een belangrijk kruid uit de Ayurvedische geneeskunde (Indiase) en wordt hier al duizenden jaren gebruikt. Het kruid helpt tegen stress en geeft je rust in je hoofd. Maar wat is ashwagandha precies en welk supplement sluit het beste aan bij jouw behoeften? Lees hier alles wat je moet weten over ashwagandha.  

Wat is ashwagandha?

Ashwagandha is een kleine struik die de naam Withania somnifera draagt. Het betekent in het Nederlands ‘winterkers’. Het woord “somnifera” staat voor “slaapverwekkend”, wat doelt op de zenuwversterkende werking. De naam “Ashwagandha” betekent “de kracht en reuk van een paard”. Ashwagandha is een echte krachtpatser die voor meer energie zorgt en daarnaast onze stofwisseling ondersteunt (1).

Bekijk het Ashwagandha aanbod op De Online Drogist

Wat is de werking van ashwagandha? 

Ashwagandha helpt bij de aanmaak van cortisol in je lichaam, waardoor je bijnieren rust krijgen, en geeft je rust in je hoofd. In ashwagandha zitten stoffen die withanoliden heten. Deze stoffen zorgen er bij stress voor dat je bijnieren rust krijgen en even in de koelkast worden gezet. Hierdoor komt er minder cortisol in je bloed en verhoogt het de dopamine (je drive). 

Het voordeel hiervan is dat je niet uitgeput raakt en dat het kalmerend op je zenuwstelsel werkt. Je blijft dus relaxter. 

Belangrijke eigenschappen van ashwagandha  

  • Zorgt voor meer motivatie
  • Vermindert angsten 
  • Het werkt kalmerend op het zenuwstelsel 
  • Het zorgt ervoor dat je rustiger slaapt en beter herstelt na oververmoeidheid
  • Helpt herstellen na een burn-out 
  • Versterkt je immuunsysteem

Ashwagandha en je schildklier 

Ashwagandha werkt ook goed voor je schildklier. De schildklier is een orgaan dat zorgt voor onze energie. Bij een niet goed werkende schildklier voel je je vermoeid, kouwelijk, angstig, gestresst en word je steeds zwaarder. Wanneer je veel stress ervaart remmen de bijnieren je schildklier af. Hierdoor kan je schildklier niet meer de juiste hormonen aanmaken en raak je vermoeid. 

Hoe vermoeider je raakt, hoe minder je aan een oplossing voor je uitdagingen kan werken en hoe meer stress je aanmaakt. Ashwagandha draait dit proces om en laat je schildklier weer goed functioneren. 

ashwagandha-plant-blad-wortel

Bij welke klachten kun je ashwagandha inzetten? 

  • Bij oververmoeidheid 
  • Bij veel stress
  • Bij schildklierproblemen
  • Bij kleine tekorten aan dopamine en GABA
  • Onrust in je hoofd hebt 
  • Als je geestelijk iets uit balans bent (bij depressies/burn-out, raadpleeg een specialist) 
  • Bij kleine problemen met je immuunsysteem 

Ashwagandha (online) kopen en bestellen? 

Ashwagandha-supplementen kunnen je helpen bij een van de bovenstaande klachten. Je kunt het kruid kopen in de vorm van capsules, poeder, druppels of thee. Bekijk hieronder welke vormen en merken van ashwagandha-supplementen ik adviseer.

Ashwagandha capsules 

De meest gebruikte vorm van supplementen zijn ashwagandha capsules. Voor de capsules adviseer ik te kiezen voor een KSM-66 extractiemethode. Dit zorgt ervoor dat alle werkzame stoffen uit de wortels worden opgenomen en dat jij hiervan kan profiteren. Ashwagandha capsules die ik adviseer zijn: 

Ashwagandha poeder

Wanneer je niet van capsules houdt, of moeite hebt met innemen, dan kun je kiezen voor ashwagandha in poedervorm. Dit kun je eenvoudig door je yoghurt of een smoothie mixen en dit wordt ook goed opgenomen in je lichaam. Ashwagandha poeder die ik adviseer zijn: 

Ashwagandha druppels

Naast capsules en poeder is ashwagandha ook beschikbaar in druppels. Dit zijn kruidenpreparaten in druppelvorm. Ashwagandha druppels die ik adviseer zijn: 

Hoeveel ashwagandha kun je op een dag nemen?

De hoeveelheid ashwagandha die je op een dag kunt nemen, verschilt per situatie en vorm. Als je heel erg gestrest bent of een stressvolle situatie tegemoet gaat, dan kun je iets meer nemen. Het is ook per situatie verschillend. Als je het zeker wil weten, kun je het best een basishoeveelheid op een dag nemen. Algemene adviezen zijn: 

  • Capsules: 1 capsule per dag ter ondersteuning of 2 capsules in stressvolle situaties 
  • Poeder: 0.5 tot 1 theelepel poeder per dag 
  • Druppels: 2x - 3x per dag 15 - 20 druppels 

ashwagandha

Gaan ashwagandha en medicijnen samen? 

Ashwagandha moet je niet innemen in de volgende situaties of in combinatie met de volgende medicijnen: 

  • Niet gebruiken wanneer je antidepressiva slikt. Slik je antidepressiva? Kies dan voor saffraan.
  • Niet inzetten bij zwangerschap en borstvoeding 
  • Niet geven bij ijzerstapeling (hemochromatose)
  • Niet gebruiken tijdens een maagzweer
  • Niet gebruiken bij schildklier medicijnen
  • Niet gebruiken 2 weken vóór een geplande operatie
  • Niet gebruiken bij lever problemen 
  • Niet gebruiken bij bloeddruk verlagende medicijnen 

Bekijk het Ashwagandha aanbod op De Online Drogist

Goedgekeurde gezondheidsclaims voor ashwagandha (on hold)

De volgende gezondheidsvoordelen mogen vermeld worden over ashwagandha. De effecten worden nog wel onderzocht door de EFSA.

  • Ashwagandha zorgt voor evenwicht in stresssituaties, het is een natuurlijke rustgever en helpt bij een goede geestelijke balans
  • Ashwagandha geeft meer energie
  • Ashwagandha draagt bij aan (hersen- en zenuwfuncties betrokken bij) concentratie en geheugen
  • Ashwagandha ondersteunt het energieniveau, uithoudingsvermogen en heeft een rol in de opbouw van spieren
  • Ashwagandha ondersteunt de gezondheid van de vrouwelijke voortplantingsorganen
  • Ashwagandha zorgt voor gezonde luchtwegen en een gezonde huid
  • Ashwagandha beschermt tegen ouderdomsverschijnselen
  • Ashwagandha helpt het lichaam omgaan met stress
  • Ashwagandha heeft een gunstige invloed op mannelijke vruchtbaarheid
  • Ashwagandha is een antioxidant en beschermt daardoor de cellen tegen schadelijke invloeden van buitenaf

Gerelateerde artikelen 

Gratis e-books en checklists

Wil je meer lezen en weten over gezond leven? Bekijk dan mijn pagina met gratis e-books en checklists. Je kunt daar gratis e-books, checklists of mini-trainingen downloaden. Dit aanbod vul ik regelmatig aan, dus neem zeker een kijkje.

Download gratis e-books en checklists >>


 

Bronnen

(1) Beukema, C. (2016). Ashwagandha – de energieverdeler. Food4Medicine. https://www.food4medicine.nl/

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Trudie De HaasAmbachtsheer
Door

Trudie De HaasAmbachtsheer

op 30 Sep 2021

Ik gebruik medicijnen voor de schildklier mag ik dit dan wel gebruiken.

Marvin
Door

Marvin

op 01 Oct 2021

Hi Trudie, zoals ik in de tekst aangeef moet je hiermee oppassen. "Ashwagandha kan het niveau van het schildklierhormoon verhogen. Ashwagandha moet met voorzichtigheid gebruikt worden of vermeden worden bij schildklieraandoeningen of schildklierhormoon medicijnen gebruikt worden." Dus als je ashwagandha wil gaan gebruiken zou mijn advies zijn te overleggen met je huisarts.

Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
arrow_drop_up arrow_drop_down