Gezonder leven? Hier 5 tips!

Gezonder leven, we willen het allemaal maar doen het niet. Weinig mensen leven echt gezond. Maar waarom en hoe kun je gezond(er) leven? In dit artikel ga ik je 5 tips geven hoe je gezonder kunt leven, die je meer energie geven, sterker maken, je mindset en weerstand verbeteren. 

Onderwerpen in dit artikel: 

[[showindex]]

Tip 1: Ga meer bewegen (wandelen) 

Uit veel onderzoeken blijkt dat wandelen heel goed is voor de afname van stress. Het gaat terug naar de oertijd. Toen moesten we veel wandelen en op zoek gaan naar eten. Deze lange inspanning is precies waarvoor we gebouwd zijn. Je neemt even afstand van je lopende zaken, je hoofd stopt met malen en brengt je in het nu. Je laadt echt weer op!

Een paar voordelen van het wandelen op een rij:

  • Het heeft een positieve impact op je geheugen. Gedurende dag moet je veel onthouden en als je een scherpe gefocuste geest hebt, gaat dat makkelijker
  • Het is gezond. Elke dag een half uur wandelen verlaagt de kans op hart- en vaatziekten en kans op diabetes
  • Wandelen is goed voor je creativiteit. Afhankelijk van het type werk zou je dus van 20% creativiteit kunnen groeien tot zelfs 80% creativiteit (1)

wandelen-domeinen-bos-burgh-haamstede-foto-mdereuver-minEen van mijn wandelingen in de natuur

Tip 2: Start met mindfulness 

Met mindfulness kun je de stress in je lichaam laten dalen. Het helpt je om je aandacht te sturen en meer in het hier en nu te leven. Hierdoor ga je minder piekeren en helpt het om je geest rustiger te maken. Je krijgt een meer ontspannen gevoel en mindfulness verbetert hierdoor je gezondheid.

Mindfulness is steeds populairder en veel mensen in de Westerse wereld passen dit dagelijks toe. Het is niet simpelweg ademen, er komt meer bij kijken. Mindfulness kun je heel goed leren via een online training. De training die ik heb gevolgd en erg enthousiast over ben, is die van Happy with Yoga.

De cursus heet ‘Mindfulness voor het dagelijkse leven: van chaotisch en gestresst naar rustig en gelukkig’ – en het bevat praktische oefeningen, video’s en audiobestanden om je brein weer in topconditie te brengen. 

Bekijk de Mindfulness training van Happy with Yoga

Meer dan 2100 mensen hebben deze training gevolgd 

Tip 3: Eet meer groenten (500 gram per dag)

In de Westerse wereld eten we te weinig groenten en te veel suikers. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam verzuurt en ziektes als diabetes en overgewicht zijn een gevolg hiervan. Het is daarom belangrijk om veel goede (groene) groenten op een dag te eten, want die bevatten vitamines, mineralen en andere gezonde voedingsstoffen.

Het kan echt een enorm verschil maken door meer groenten op een dag te eten. Je darmen zullen je zeer dankbaar zijn.

gezonde-groene-groentenGezonde groenten en fruit

Als je groente gaat eten, kies dan zoveel mogelijk voor puur en onbewerkt voedsel. Een tip: kies voor seizoen producten. Dan heb je vaak de beste voedingswaardes en het scheelt in de portemonnee.

Voorbeelden van gezonde groentes zijn:

  • Asperges: groen en wit
  • Bleekselderij
  • Ui
  • Knolselderij
  • Bloemkool
  • Witte kool
  • Broccoli
  • Spruiten
  • Boerenkool
  • Zoete aardappel
  • Zuurkool
  • Zeekraal

Lukt het je niet om 500 gram groenten op een dag te eten? Dan kun je ervoor kiezen om je voeding aan te vullen met een voedingssupplement. Kies dan voor een multivitamine. Hiervoor adviseer ik:

Bekijk alle Multivitamine op De Online Drogist

Tip 4: Ontspan

Joop Zoetemelk, de winnaar van de Ronde van Frankrijk, zei ooit: “De tour win je in bed!” In deze korte zin slaat hij de spijker op z’n kop over het belang van ontspanning. Topsporters snappen als geen ander de waarde van echte ontspanning. Je groeit in je ontspanning. Het is het oplaadstation voor je lichaam.

Dit zijn de gezondheidsvoordelen van ontspannen:

  • Als je ontspant gaan je stresshormonen uit en je hersenen geven minder opdrachten
  • Hierdoor verbruik je minder voedingsstoffen en kan je lichaam ontspannen
  • De stress neemt af en je komt in rust
  • Je lichaam kan weer herstellen

Plan dus momenten in om even lekker te ontspannen. Doe iets wat je hersenen geen energie kosten. Ga lekker wandelen in het bos, muziek luisteren, een leuk boek lezen, een terrasje pikken, schilderen, tuinieren, etc.

ontspannen-muziek-luisteren-minOntspannen naar muziek luisteren

Tip 5: Slaap goed 

Veel mensen hebben slaapproblemen. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat in 2018 ongeveer 2,9 miljoen Nederlanders slaapproblemen hadden (2). Terwijl goed slapen enorm belangrijk is voor je lichaam en geest. Een slaaptekort kan voor gezondheidsklachten zoals overgewicht, hart- en vaatziekten en minder focus (3).

Slapen is heel belangrijk. Tijdens onze slaap doorlopen we verschillende fases van zowel fysiek als psychisch herstel. Slaap is een van de beste manieren om tot rust te komen. Enerzijds zorgt slaap voor het herstel van weefsels, die vernieuwd moeten worden. Daarnaast reinigt slaap onze hersenen en worden we weer ‘schoon’ wakker.

Goed slapen en voldoende slapen, is heel belangrijk. Wil je hier meer over weten? Lees dan mijn artikel: 10 tips om beter te slapen.

Online training: Beter Slapen (Brein TV) 

In de training 'Beter Slapen' leer je hoe je beter kunt in- en doorslapen en daarbij leert uitgerust wakker te worden. Je ontvangt 4 modules met de beste technieken om beter te slapen.

Onder begeleiding van Albert Sonnevelt leer je alles wat je nodig hebt om diep in slaap te vallen, ononderbroken door te slapen & uitgerust, verfrist en opgeladen wakker te worden.

Bekijk het Beter Slapen programma

Meer dan 500 mensen hebben deze training gevolgd 

5 redenen om wel goed te slapenLekker slapen

Gerelateerde artikelen 

Gratis e-books en checklists

Wil je meer lezen en weten over gezond leven? Bekijk dan mijn pagina met gratis e-books en checklists. Je kunt daar gratis e-books, checklists of mini-trainingen downloaden. Dit aanbod vul ik regelmatig aan, dus neem zeker een kijkje.

Download gratis e-books en checklists >>




Bronnen:

1) Oppezzo, M., & Schwartz, D. L. (2014). Give your ideas some legs: The positive effect of walking on creative thinking. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 40(4), 1142–1152. https://doi.org/10.1037/a0036577

2) Centraal Bureau voor de Statistiek. (2019, 20 augustus). Arbeidsongeschikten melden vaakst slaapproblemen. Geraadpleegd op 22 maart 2021 https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/34/arbeidsongeschikten-melden-vaakst-slaapproblemen

3) Cappuccio, F. P. (2009). Meta-Analysis of Short Sleep Duration and Obesity in Children and Adults. Obesity and metabolism, 6(1), 50. https://doi.org/10.14341/2071-8713-5117

* De afbeeldingen zijn afkomstig van Adobe Stock

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

Inspiratie nodig? Download mijn gratis PDF met 25 inspirerende quotes

Met quotes van Gandhi, Harry Potter, Buddha, Bob Dylan, John Lennon, Jim Carrey, etc. Direct gratis in je mailbox! Meer dan 500x gedownload.
50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Gratis downloaden
Cover-foto-25-inspirerende-quotes-200-200-pxs