Kaizen methode: kleine stappen, groot resultaat

Kaizen methode: kleine stappen, groot resultaat

Veranderingen vragen om veel wilskracht en doorzettingsvermogen. Ze zijn lastig vol te houden. Na wat successen in het begin val je (snel) terug in je oude patroon. Wat als ik je vertel dat er een veel eenvoudigere methode is. Continu op kleine schaal iets verbeteren, elke dag 1%, leidt tot enorme resultaten. 

Belachelijk kleine stappen, zodat je ego niet in opstand komt en je dingen eindelijk niet meer gaat uitstellen. Kleine veranderingen die leiden tot grote resultaten: hoe werkt dat? Dat is de Kaizen methode en hoe dat werkt ga ik in dit artikel uitleggen.  

Onderwerpen in dit artikel: 

Wat is Kaizen? 

In Japan passen ze het principe van Kaizen toe! De Kaizen methode.

Kaizen is een Japans woord voor "veranderen naar beter" of "verbetering". Letterlijk vertaald is de betekenis van Kaizen: 'verandering' (Kai) en 'goed' (Zen), veranderen naar beter dus. Anders gezegd: continu verbeteren.

Het doel van Kaizen is kleine, toenemende, veranderingen door te voeren om processen te verbeteren. Het is oorspronkelijk door de Amerikanen bedacht maar bij de wederopbouw van Japan hebben de Amerikanen het naar Japan gebracht. De Japanners namen het idee van kleine, voortdurende verbetering meteen over en gaven het een naam: Kaizen.

De filosofie van Kaizen is simpel. In plaats van te proberen van de ene dag op de andere radicale veranderingen in je leven aan te brengen, moet je beginnen met kleine, dagelijkse verbeteringen.  Probeer elke dag iets 1% te verbeteren. Hoe belachelijk klein deze stappen aanvoelen. Elke dag 1% groei verdubbelt elke 72 dagen.

Je kunt het op alle aspecten van je leven toepassen: werk, privé, gezondheid, etc. Het is een manier om effectief dingen in je leven te veranderen. Niet resoluut en hard, maar zachtjes en geleidelijk. Zodat je ego niet in opstand komt en je dingen eindelijk niet meer gaat uitstellen.

Een praktisch voorbeeld

Stel je wil meer bewegen, een beetje afvallen, maar je hebt een hekel aan sporten en het lukt je maar niet om dit vol te houden. Gevolg: na 3 maanden stop je er mee. Hoe kan Kaizen hierbij helpen? Nou als volgt.

Je begint met kleine stappen. Dusdanig klein dat je verstand (of ego) hier niet tegen in opspraak kan komen. Dus je spreekt het volgende met jezelf af: ik ga elke dag 5 minuten wandelen, je verbruikt dan ongeveer 20 kcal. Moet lukken!

Kijk hoe Kaizen vervolgens werkt:

  • Na 1 week: je hebt 35 minuten gewandeld = 140 kcal
  • Na 1 maand: je hebt 140 minuten gewandeld = 560 kcal
  • Na 6 maanden: je hebt 840 minuten gewandeld = 3.360 kcal
  • Na 1 jaar: je hebt 1680 minuten gewandeld (= 28 uur) = 6.720 kcal

5 minuten per dag wandelen lukt je wel, elke dag 1 uur wandelen daar kan je nog wel eens tegen in opstand komen. Als je echter elke dag 5 minuten gaat wandelen, krijg je al snel trek in meer. Na een paar weken ga je zelfs 10 of 15 minuten per dag wandelen en na een half jaar loop je elke dag 30 minuten.

wandelen-domeinen-bos-burgh-haamstede-foto-mdereuver-min

Waarom werkt dit zo goed? 

Kaizen gebruik ik zelf een paar jaar in mijn leven. Als ik iets wilde veranderen gooide ik meteen het roer om en ging alles anders doen. Het gevolg? Na 2 - 3 weken hield ik het niet meer vol en schoot ik weer terug in mijn oude gewoontes. Nu heb ik dat niet meer.

Met deze aanpak omzeil ik het kleine stemmetje in mijn hoofd wat nergens zin in heeft. Mijn ups en downs, die regelmatig voorkomen (ik ben ook maar een mens), kan ik veel beter aan. De belachelijk kleine stappen doe ik lachend. Grote projecten hak ik op in kleine stukjes en die voer ik stap voor stap uit. En de kleine successen geven een gevoel van meer en sommen samen op tot een grote actie.

Ik weet wat ik moet doen, het is concreet, ik stop met uitstellen, ik kom in actie en stap voor stap bereik ik mijn einddoel (wow!).

Geen grote doelen, kleine stapjes

Wil je dingen bereiken, projecten afronden, etc. Top, doe dit dan met kleine stapjes.

Stel jezelf liever elke dag deze vraag: Wat is één klein ding dat ik kan doen om mijn leven te verbeteren en dichter bij mijn doelen te komen?

Een paar suggesties:

  • Wil je gezonder eten? - Kleine actie: voeg elke avond bij het diner 1 stukje groente toe
  • Wil je meer water drinken? - Kleine actie: drink elke dag 1 slokje water
  • Wil je meer lezen? - Kleine actie: lees elke dag 1 bladzijde
  • Wil je meer mediteren? - Kleine actie: mediteer elke dag 1 minuut
  • Wil je meer sparen? - Kleine actie: leg elke dag 1 euro apart
  • Minder geld uitgeven aan de boodschappen? - Kleine actie: haal 1 of 2 stuks uit je wagentje in de supermarkt
  • Enz.

Je snapt het idee, lijkt me? Denk aan de kleinste stap die je kunt nemen die je stap voor stap dichter bij je doel brengt. Pak het voorbeeld van een ladder: stap voor stap kom je bovenaan de ladder. Dat red je niet in één stap. En de tegenslagen die je onderweg krijgt, accepteer ze, baal en ga de dag erna weer met frisse moed verder.

Vergeet gisteren, focus op vandaag en verbeter weer 1%.

met-kleine-stapjes-dingen-veranderen

Doelen bereikt? 

Heb je je doelen bereikt? Houd dit dan vol en vast. Kun je 15 minuten onafgebroken elke dag mediteren: top, ga zo door. Wandel je elke dag 30 minuten? Top, ga zo door!

Doelen bereiken, jezelf verbeteren, kent geen eindbestemming. Het is een proces, wat je hele leven zal duren. Geniet dus van het proces, de reis, en kijk af en toe om je heen hoe ver je al bent gekomen. Wees trots op jezelf en sta jezelf niet toe om te verslappen.

Heb geduld en je zult zien wat voor mooie dingen je kunt bereiken door elke dag 1% te verbeteren met Kaizen!

Boek: De kunst van Kaizen 

Toen ik een paar jaar geleden in aanraking kwam met de Kaizen methode vond ik het fascinerend. De uitleg klonk zo logisch, waarom heb ik hier niet eerder van gehoord. Om hier meer te weten van te komen heb ik het boek “De kunst van Kaizen” van Robert Maurer gekocht.

In dit boek legt Robert deze methode verder uit. Hij legt uit waarom Kaizen werkt, over hoe het angst kan omzeilen, het stellen van eenvoudige vragen, hoe je simpele acties uitvoert, etc. Je vindt er allerlei voorbeelden over hoe je Kaizen kunt gebruiken om je doelen te bereiken en gedragsverandering in gang te zetten.

Bekijk De Kunst van Kaizen op Bol.com > 

Online trainingen 

Wil je jezelf verder ontwikkelen en een training volgen? Bekijk dan mijn pagina 'online trainingen'. Deze pagina bevat trainingen die ik adviseer en zelf heb gevolgd, om bijv. stress te verminderen, beter te worden in mindfulness en gelukkiger te worden. Klik hieronder op de knop om naar de pagina te gaan.

Bekijk Online trainingen pagina

Gerelateerde artikelen 

Gratis e-books en checklists

Wil je meer lezen en weten over gezond leven? Bekijk dan mijn pagina met gratis e-books en checklists. Je kunt daar gratis e-books, checklists of mini-trainingen downloaden. Dit aanbod vul ik regelmatig aan, dus neem zeker een kijkje.

Download gratis e-books en checklists >>


Bronnen

[Afbeelding header] Bruno Bueno (c.). Persoon Schrijven Op Roze Plaknotities. Pexels. https://www.pexels.com/nl-nl/foto/persoon-schrijven-op-roze-plaknotities-3854816/


Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

Inspiratie nodig? Download mijn gratis PDF met 25 inspirerende quotes

Met quotes van Gandhi, Harry Potter, Buddha, Bob Dylan, John Lennon, Jim Carrey, etc. Direct gratis in je mailbox! Meer dan 500x gedownload.
50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Gratis downloaden
Cover-foto-25-inspirerende-quotes-200-200-pxs