Altijd moe? Dit is het effect op je relatie
21 januari 2021 
8 min. leestijd

Altijd moe? Dit is het effect op je relatie

Slaap is een van de beste manieren om tot rust te komen en een van de beste natuurlijke medicijnen. Volgens de Dalai Lama is het de krachtigste vorm van meditatie. Tijdens je slaap komt je lichaam en geest tot rust. Je voelt je frisser, je ademhaling verbetert, je spieren ontspannen en je lichaam wordt hersteld. Maar waarom zorgen zoveel mensen dan voor een slechte nachtrust en slaaptekort? Met als gevolg dat ze altijd moe zijn. 

Slecht slapen, of altijd moe zijn, heeft ook effect op je relatie en op je eigen gezondheid. Door een slaaptekort komt je lichaam in een hyperalertheid en worden er stresshormonen in je lichaam aangemaakt. Een stresshormoon wat hierbij wordt aangemaakt is cortisol. Gevolg is dat het drukker wordt in je hoofd en door deze constante hyperalertheid krijg je meer kans op ontstekingen. En dat kan uiteindelijk leiden tot een burn-out. Uit wetenschappelijk onderzoek is zelfs aangetoond dat er een verhoogd risico op eerder overlijden is door slaap problemen.

Lees ook: 

Waarschijnlijk hoef ik je niet te vertellen dat een slechte nachtrust killing is voor je relatie. Stellen met slaaptekort maken meer ruzie. Het slaaptekort van de een heeft veel effect op het humeur van de ander. En stellen die moe zijn, lossen ruzies minder goed op dan uitgeruste stellen. Oververmoeidheid heeft dus een zwaar negatief effect op je relatie.

Het wordt tijd dat we slaap problemen serieus nemen en weer goed gaan slapen. Daarom hier een paar redenen en tips om wel lekker te gaan slapen en je relatie met je partner te verbeteren.

Altijd moe en je relatie

Je oververmoeidheid en de intiemheid van je relaties zijn met elkaar verbonden. Door langdurige chronische stress ga je slechter slapen en dat heeft zijn effect op je humeur. Dit komt, omdat de cortisol je slaap ontregelt en ervoor zorgt dat je ‘s avonds niet goed inslaapt, niet diep genoeg slaapt en ‘s ochtends dus moe wakker wordt. Uiteindelijk heeft dit effect op je humeur en gemoedstoestand.

Dit zet je relatie enorm onder druk, omdat jouw humeur effect heeft op je partner. Het is dus belangrijk dat je goed slaapt en zo de relatie met je partner kunt verbeteren.

Je slaapcyclus

Op de website van de Stichting Ortho Health Foundation wordt onze slaapcyclus op een goede manier omschreven. Het bevat in totaal 5 fases en dit wordt elke nacht 4 – 5 keer doorlopen. Hieronder leg ik deze 5 fases uit.

Voor dit overzicht en de uitleg heb ik de website van de Stichting Ortho Health Foundation gebruikt (1).

Fase 1
Dit is de overgangsfase tussen wakker zijn en slapen. De ogen worden zwaar en de oogbeweging vertraagt. Daarnaast neemt de hersenactiviteit langzaam af.

Fase 2
In deze fase is er sprake van een lichte slaap en is het begin van de echte slaap. Het lichaam ontspant zich nog meer.

Fase 3
Dit is de overgangsfase van de lichte slaap naar de diepe slaap. De ademhaling en hartslag worden regelmatig en de spieren zijn geheel ontspannen.

Fase 4
Nu is er sprake van de echte diepe slaap. Het lichaam heeft een verlaagde ademhaling en hartritme. Er vindt fysiek herstel plaats tijdens deze fase.

Fase 5 (REM slaap)
In de REM slaap vindt het dromen plaats en wordt de opgedane informatie van de dag verwerkt. Er is sprake van snelle oogbewegingen en een hoge hersenactiviteit. Lichamelijk gebeurt er erg veel. Hierdoor kost deze fase energie.

Na de REM slaap ontwaak je bewust of onbewust en begint de slaapcyclus opnieuw.

5 redenen om wel goed te slapen

5 redenen om wel goed te slapen

Ik las het artikel van de Amerikaanse psycholoog Michael Breus en wilde zijn bevindingen graag met je delen in dit artikel (2). Hij gaf 5 redenen waarom je beter zou moeten slapen om de relatie met je partner te verbeteren.

1. Je gaat beter communiceren

De oververmoeidheid maakt je amygdala actiever, waardoor je in situaties heftiger zult reageren. Ook zorgt het ervoor dat je amygdala en je prefontale cortex minder met elkaar communiceren, waardoor je complexe taken lastiger kunt uitvoeren. Dit gedeelte van je hersenen regelt ook je emoties. Het gevolg is dat je impulsiever, ongeduldiger en feller kunt reageren.

Als je wel uitgerust bent is je amygdala rustiger en meer in verhouding met je prefontale cortex. Hierdoor ben je geduldiger en kun je veel beter omgaan met emoties.

2. Je bent empathischer

Als je uitgerust bent kun je je veel empathie opbrengen voor je partner en dingen vanuit zijn of haar perspectief bekijken. Hier gaat het om ‘mee voelen’ . Het is een belangrijk onderdeel van liefhebben en je partner waarderen. Slaaptekort zorgt voor minder empathie. Uit onderzoek in 2014 van Veronica Guadagni (3) blijkt zelfs dat een nacht slaap je empathisch vermogen al enorm laat dalen. Je bent minder goed in staat om de gevoelens van je partner te voelen.

Je slechter kunnen verplaatsen in de ander is slecht voor je relatie, want juist op de momenten dat je partner het lastig geeft willen ze iemand naast zich die ze steunt en er voor ze is. Dat verbindt.

3. Dankbaarheid en waardering

Minder slaap zorgt ervoor dat stellen minder waardering voor elkaar hebben en minder dankbaarheid voelen. Dit gebeurt al als een persoon slaaptekort heeft. Dan voelen beide partners minder dankbaarheid en waardering voor elkaar. Kortom een vicieuze negatieve spiraal is geboren.

4. Betere, en meer, seks

Dit is misschien een open deur, maar hij kan niet ontbreken in dit lijstje. Partners die moe zijn hebben geen zin in seks en kunnen er ook minder goed van genieten. Het tekort aan slaap zorgt ervoor dat het libido daalt en partners geen zin meer hebben. Bij vrouwen is dit gevoel sterker dan bij mannen. Daarbij hebben de meeste mensen in de avond seks en dit zijn precies de tijden dat het libido op z’n laagst is. In de ochtend is je libido op z’n hoogst, dus misschien loont het de moeite om op een ander tijdstip seks te hebben?

5. Je staat optimistischer in het leven

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat we optimistischer en positiever naar de wereld kijken. Slaap zorgt voor een positieve mindset en dat verbetert weer je slaap. Een win-win situatie dus. Slaaptekort werkt juist averechts en zorgt ervoor dat we ons meer op negatieve emoties gaan richten. We gaan meer piekeren en zeker de mensen die hier al gevoelig voor zijn. Hier zorgt de amygdala er voor dat we ons meer op gevaren gaan richten en angstiger worden. Dat heeft weer effect op je gelukshormonen en zorgt ervoor dat er meer stress in je lichaam komt. Waardoor je weer negatiever wordt en meer spanningen krijgt in je relatie.

Dat heeft weer z’n effect op je relatie, want wie zit er te wachten op een negatieve en pessimistische partner? Daar word je toch niet vrolijk van.

Tips om beter te slapen

Tips om beter te slapen

Dus zo zie je dat goed slapen heel belangrijk is. Slaapproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben zoals medicijngebruik, alcohol, te veel koffie drinken, slaapapneu, hormonaal, etc. Alleen een chronisch slaaptekort heeft grote gevolgen voor je gezondheid en gemoedstoestand.

Om je te helpen beter te slapen, deel ik hieronder nog een paar slaaptips:

  • Stop een uur voor het slapen gaan met het kijken naar blauw licht zoals een tv, laptop of je telefoon
  • Zorg voor een avondritueel (mediteren, dagboek schrijven, etc.)
  • Ga op vaste tijden slapen (ritme)
  • Sport niet te laat in de avond (dan zit je nog vol met adrenaline)
  • Zorg voor een goede temperatuur in je slaapkamer ( 16 – 18 graden)
  • Neem een warm bad of warme douche 90 minuten voor het slapen gaan (dan kan je lichaam nog afkoelen)
  • Eet niet meer na 20.00 uur ‘s avonds
  • Drink geen koffie meer na 14.00 uur ‘s middags, dan heeft je lichaam genoeg tijd om de cafeïne uit je bloed te werken
  • Matig met alcohol gebruik
  • Eet meer vis, schaal- en schelpdieren, eieren, gevogelte, groenten, fruit, avocado’s, knoflook, uien, noten, pitten en zaden. Dit zorgt voor meer serotonine en melatonine in het lichaam.
  • Neem voedingsstoffen die je helpen om in slaap te komen, zoals valeriaan, 5-HTP (niet combineren met antidepressiva), citroenmelisse. Deze supplementen maken het hormoon melatonine aan wat je voorbereidt op slapen. Het wil niet zeggen dat je ook echt beter gaat slapen. Dat is van veel meer factoren afhankelijk en ga je niet alleen oplossen met suppletie.

Alle reden dus om te zorgen voor een goede nachtrust, zodat je uitgerust aan de dag begint. Voorkom oververmoeidheid en vermoeidheid door stress. Je hebt hierboven kunnen lezen wat voor negatieve effecten dit heeft op je relatie.

Welterusten!

Lees ook: 

Meer weten?

Bekijk dan mijn pagina met gratis producten en downloads. Je kunt daar gratis e-books, checklists of mini-trainingen downloaden. Dit aanbod vul ik regelmatig aan, dus neem zeker een kijkje.

Ga naar Gratis Producten en Downloads >>

 

Bronnen

(1) Stichting Ortho Health Foundation. (2019, 16 juli). Slaapproblemen. Ortho Health Foundation. Geraadpleegd op 21-01-2021: https://www.sohf.nl/nieuws/slaapproblemen

(2) Breus, M. (2020, 15 september). 5 Ways Better Sleep can Strengthen Your Intimate Relationship. Your Guide to Better Sleep. Geraadpleegd op 19-01-2021: https://thesleepdoctor.com/2020/09/15/sleep-can-strengthen-your-intimate-relationship/

(3) Guadagni, V. (2014, 1 december). The effects of sleep deprivation on emotional empathy. Wiley Online Library. Geraadpleegd op 19-01-2021: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jsr.12192 

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Marvindereuver.nl en ervaringsdeskundige met een burn-out. Dat wil ik nooit meer. Vandaar dat ik deze website ben gestart om andere mensen te helpen met het verminderen van stress, overspannenheid en burn-out klachten.
Reactie plaatsen

De nieuwste artikelen en tips in je mail 

Ontvang de nieuwste artikelen direct in je mail box. Schrijf je hieronder in op mijn mailinglijst en mis niks. 

Meer dan 500 mensen zijn al ingeschreven!

50%
Je bent er bijna
Noteer naam en e-mailadres waar ik de tips naartoe kan sturen!
Schrijf je in
mail-envelop
arrow_drop_up arrow_drop_down